— Vi ferier med å slå på stortromma. Vi har invitert en av de artistene vi har ønsket på programmet veldig lenge, Laurie Anderson. Hun er en sentral skikkelse innen sjangeren vi holder på med, forteller Erik Honoré om 10-års-feiringen.

Fædrelandsvennen treffer Honoré og Punkt-kompanjong Jan Bang i deres studio på Odderøya. Pulsen er god. Den mest hektiske perioden i forkant av festivalen er overstått, og nå kan de to festivalgeneralene slappe litt av til den store feiringen starter.

Nils Petter Molvær er en av artistene som stadig vender tilbake til Punkt. Bildet er fra Punkt i 2013. Foto: Kjartan Bjelland

TilbakeblikkDet er flere høyde punkter på programmet i år: I tillegg til Laurie Andersonstår Kjell Bjørgeengens audiovisuelle installasjon i Kristiansand Kunsthall og østerrikske Fennesz på programmet. Allerede ser det ut til å gå bra med billettsalget.

— Det blir en kombinasjon av tilbakeblikk ved å presentere artister som har spilt hos oss før, og nye artister på programmet. Klarer vi den kombinasjonen er mine forventninger innfridd, sier Honoré om programmet.

- Ambisiøst

Punkt ble arrangert for første gang i 2005 på Agder Teater. Ideen hadde Erik Honoré og Jan Bang sittet på lenge.

— I 2005 var det jubileum i Norge, og oppstarten på Cultiva. Nå fikk vi økonomien og logistikken som skulle til for å arrangere festivalen, forteller Bang.

— Vi begynte ambisiøst med et så stort prosjekt innen en så smal sjanger i Kristiansand, men vi tenkte veldig internasjonalt, og inviterte musikere og andre bransjefolk fra hele verden. Det så ut til å være en strategi som fungerte, legger Honoré til.

Brian Eno gjorde en remix av en av konsertene på åpningen av Punkt i 2012. Foto: Lars Hoen

Live RemixDet var Erik Honoré og Jan Bang som fant opp konseptet Live Remix, der konserter remixes live, slik at publikum kan lytte til en ny versjon av konserten like etterpå. I tillegg er improvisasjon med elektroniske instrumenter en viktig del av konseptet, og denne oppskriften har de to holdt på gjennom de ti årene.

— Det handler om å skape nye musikk der og da. Folk får høre noe som de aldri har hørt før. Vi er stolte av å gjøre slike koblinger. Vi setter sammen artister som ikke har jobbet sammen før. I år skal for eksempel Laurie Anderson jobbe sammen med Arve Henriksen. Det er spennende, sier Honoré.

Trangt budsjett

Og det er denne suksessoppskriften som trekker de største navnene til festivalen, selv om de får langt mindre betalt her enn andre steder. Punkt har et bookingbudsjett på 400.000 kroner.

Erik Honoré i alfarommet på Agder teater i 2005, sammen med Bjørn Torske og Johnny Skalleberg. Her ble konsertene remixet live for første gang. Foto: Julie Teresa Olsen

— En stor del av Punkt er at vi skal skape noe nytt, og jeg tror at de fleste musikere tiltrekkes av arrangementer som er kunstnerisk interessante og jobbe med, mener Honoré.- Vi har et stort nettverk av musikere. I 90 prosent av tilfellene går vi ikke gjennom agent, men henvender oss direkte til musikerne, legger Jan Bang til.

Men ingenting av dette kunne gått uten alle de frivillige som har stått på for festivalen.

— Det er en skikkelig Gerhardsen-festival, sier Honoré og flirer i stolen.

Høydepunktene

— Hva har vært høydepunktene i Punkts historie?

— For meg var det et foredrag med Helge Sten, der han sa: «Hvis du får en idé, så er det bedre å prøve den ut enn å la være». Rett etterpå skulle jeg gjøre en konsert med Sidsel Endresen som jeg hadde forberedt meg godt til, men det han sa gjorde at jeg turde å slippe alt, gå på scenen og gå etter min egen intuisjon, forteller Bang.

John Paul Jones fra Led Zeppelin på Punkt i 2010. Foto: Kristin Ellefsen

For Honoré var 2011 et høydepunkt da David Sylvian kurerte en av konsertdagene.Fremover ser Erik Honoré og Jan Bang for seg at de skal holde på grunnkonseptet.

Allerede har Punkt besøkt flere utenlandske byer, og flere skal det bli. Til neste år besøker Punkt både Paris, Praha, San Sebastian og Istanbul. Slik har det musikalske nettverket til Punkt, og vil fortsette å vokse.

Slipper plate

På 10-årsfesten feires også en annen stor begivenhet. Erik Honoré holder releasekonsert og slipper sin første soloplate, «Heliographs».

— Jeg har tidligere bare jobbet med kollaborative prosjekter, men nå kjente jeg at det var naturlig å gi ut et soloalbum. Det føles bra, men det er også skummelt. Når du er alene så er du også alene om å få æren, og alene dersom det ikke går bra.

— Hva synes du selv om resultatet?

— Jeg har en god følelse for plata. Jeg er veldig fornøyd, og jeg gleder meg til å presentere det på Punkt.

- Kompromissløse

Kjetil Nordhus, daglig leder i sørnorsk kompetansesenter for rytmisk musikk (sørf) mener Punkt er et eksempel til etterfølgelse.

— Punkt satte Kristiansand på kartet over en stor del av verden. Det er interessant fordi Punkt er en relativt smal, kvalitetsbevist festival, men blir brede siden de når så langt ut over landets grenser. Måten de lager festival på skiller seg ut. De har en tydelig visjon, og de har vært ganske kompromissløse når det gjelder å følge drømmen, og burde være et forbilde for alle som driver med musikk, mener Kjetil Nordhus.

— I 2005 sa Jan Bang at han ville åpne nye, musikalske dører for folk i Kristiansand. Har Punkt klart det?

— Ja, men det er først de siste årene trøkket har kommet fra det lokale publikummet. Det er litt slik her at vi trenger bekreftelse utenfra for at vi skal godta ting selv.