Han bruker solid tre, store maskiner, grovt verktøy og lim til å forme fram følsomme og sanselige objekter som lever sitt eget liv på veggen. Kontrasten mellom de røffe produksjonsforholdene i verkstedet på Blaker i Akershus, til skjønnheten i det ferdige kunstverket er stor. Og kanskje er det nettopp dette som gjør Arne Rygvolds kunst så spennende?

— Skulpturene er essensen av idé. Jeg vil gjerne at de skal være til for både øyets fryd og for sanseligheten, sier han.

Liker å bruke tid

I de senere årene har Steinkjer-kunstneren blitt mer og mer opptatt av at det han produserer skal signalisere langsomhet. Treet er møysommelig formet gjennom å først bryte det ned til mange små biter, som deretter settes sammen igjen og skaper en form. Han bruker ikke en hel stubbe og skjærer ut, men bygger kunstverkene lag for lag av mange små elementer.

KOM FOR Å SE: Publikum som var innom åpningen på Agder kunstsenter fredag kveld lot seg fascinere av trearbeidene til Rygvold. Foto: Ann Magritt Arnli

— Trematerialet har jeg jobbet med i mange år. Det er enkelt å forme og det har en overflate som tilfører en materialitet. Arbeidet med skulpturene tar tid, men jeg er fascinert av langsomheten. Før var jeg mye raskere, men nå liker jeg å gå mer inn i det og virkelig ta tiden i bruk. Kanskje det kommer med alderen? undrer den 59 år gamle kunstneren.

Første gang på Sørlandet

Selv karakteriserer han seg selv som en følsom mann, men kunsten hans er ikke nødvendigvis et uttrykk for hans personlige følelser.

— Den uttrykker det den uttrykker gjennom formen og materialet. Den uttrykker nødvendigvis ikke en spesifikk hendelse eller ting. Jeg inspireres av både poesi, litteratur, musikk, arkitektur og selvfølgelig kunsthistorien, sier kunstneren.

Rygvold har aldri verken besøkt eller stilt ut på Sørlandet før, og han er spent på mottakelsen fra publikum. For vikarierende leder ved Agder kunstsenter, Randi Thommessen var det stort å få Rygvold til årets første utstilling.

— Man får lyst til å ha disse skulpturene i hjemmet. Det er som om de vokser ut av veggen, nesten som trofeer, sier hun.

LIKER SMÅ LOKALER: Arne Rygvold, her i dialog med en bekjent, synes Agder kunstsenters lokaler passet bra til hans arbeider. - Jeg liker å stille ut i små lokaler, sier han. Foto: Ann Magritt Arnli

Kunstneren selv vil helst ikke at skulpturene skal oppfattes som trofeer, men som nettopp det utstillingstittelen beskriver som "hendelser på vegg". Kunsthistoriske referanser er det mange av i utstillingen.

Med og mot treet

Etter å ha begynt på og hoppet av en arkitektutdannelse i Trondheim som ung, var det skapertrangen som gjorde at han valgte kunsten. Men man ser tydelige spor av møysommelig arkitektonisk nøyaktighet i både utformingen av treskulpturene og i tegningene Rygvold stiller ut. Det kreves både nøyaktighet og tålmodighet for å få furu, eik, poppel og bjørk til å formes på den måten kunstneren vil. Han bruker sjelden lakk eller olje, og vil at overflaten skal bevare det pussede uttrykket. For at treet ikke skal sprekke opp, må det bygges, limes og settes sammen riktig. Selv sier han at han jobber både med og mot treet.

— Skulpturene er hule, for å få bort spenningen som oppstår og som gjør at det kan sprekke. På den måten hemmer jeg den naturlige vekstprosessen, sier han.

Utstillingen med Arne Rygvolds skulpturer og tegninger kan du se på Agder kunstsenter fram til 23. februar.