Skuffende ustrukturert fra hiphopens Rolling Stones

Da jeg så Beastie Boys i Roskilde for ni år siden (samme året de opptrådde på Quartfestivalen), strevde jeg med å holde meg i live i midten av den enorme folkemengden. Til sammenligning var ikke dette noe problem på Idrettsplassen i går.

Det største problemet denne kvelden var likevel ikke få publikummere, men lydproblemene som saboterte starten av konserten etter at DJ Mixmaster Mike febrilsk hadde forsøkt å starte showet med en mikrofon og platespillere uten lyd. Og da Mike D kom ut og dro en improvisert «nå er det noe lok her»-dans, mens resten av de dresskledde Beastie-gutta så godt de kunne forsøkte å fortelle publikum at det var lydproblemer, var det liksom ikke snakk om noen eksplosiv konsertåpning lenger.

Dette forstod også de tre gamlegutta fra New York, som derfor satte rett i gang med klassiske låter som «Brass Monkey», «Flute Loop» og «Shake Your Rump» når lyden først kom på. Et kjapt forsøk på å få liv i instrumentene som fram til da hadde stått og samlet støv, ble raskt gitt opp, og kaoset var igjen et faktum.

Med lydproblemene bak seg, gikk ting deretter glattere for seg, og publikum kunne kose seg med klassikere som «Body Movin», «So What'cha Want», «Ch-Check It Out» og ikke minst 1986-slageren «No Sleep Till Brooklyn». Beastiene forsvant så fra scenen i noen sekunder, men kom raskt tilbake for å runde av med publikumsfavorittene «Intergalactic», «Three MC's & One DJ» og selvfølgelig «Sabotage», som for anledningen ble dedikert til George W. Bush.

Dessverre var ikke den hyggelige slutten nok til å rette opp hehetsinntrykket fra denne ellers så rotete konserten. Jeg håper virkelig at vi ikke må lide oss igjen de samme lydproblemene under fredagens konsert med The Roots i Bendiksbukta.