PRISVINNER: Tiåringen Jojo finner en kråkeunge som er forlatt av moren sin, og tar med fuglen hjem. Det er utgangspunktet for den nederlandske filmen "Kråkeungen", som fikk både Film & Kinos Barnefilmpris og ECFA-prisen under Barnefilmfestivalen i Kristiansand i helgen. Foto: Daniel Boqouet
Danckert Monrad–Krohn

— Vi har et sterkt ønske om at publikum skal få se denne filmen på norske kinoer, sa Kristiansand–regissør og jurymedlem Arild Andresen om den nederlandske filmen "Kråkeungen", som fikk både Film & Kinos Barnefilmpris og ECFA-prisen under avslutningen av Barnefilmfestivalen lørdag.

Nederlandsk film har dominert festivalen i lengre tid, og "Kråkeungen" skilte seg ifølge juryene klart ut denne gangen.

"Nær, troverdig og gripende" var begrep som ble brukt i begrunnelsen, og lignende ord ble også brukt om Mads Eriksens "Spray", som fikk pris for beste manus.

- Enestående

Rogalendingen er ikke i tvil om at prisen er helt avgjørende for fremtiden til manuskriptet hans.

— Dette er en helt enestående festival. Barnefilmer blir stort sett oversett, og at det fins en egen barnefilmfestival er uvurderlig i norsk sammenheng. Som manusforfatter betyr prisen at jeg blir synlig, og den gir en atskillig større sjanse for at det faktisk blir film av manuskriptet, sier han.

Og det er ingen floskel fra Eriksen. Han vant også prisen for beste manus i 2010, for "Min bror, Mikael", og filmatiseringen av den er allerede på trappene. Eriksen håper på premiere under Barnefilmfestivalen neste år.

"Spray" handler om ung jente som er utstøtt på skolen. Hun er imidlertid flink til å tegne, og flykter inn i sin egen visuelle verden.

— Historien handler om individualitet. At fantasien trumfer motgang og de som prøver å trykke deg ned, sier Eriksen, som trives i sjangeren fordi han minnes de sterke følelsene han selv hadde som barn.

— Det er sterke kontraster mellom oppturer og nedturer. Små ting får stor betydning når man er barn, og jeg er vel fortsatt i god kontakt med den delen av meg selv, sier han.

Tøff økonomi

Festivalleder Danckert Monrad–Krohn kunne i år feire Barnefilmfestivalens 15–års–jubileum, og alt tyder på at han kan markere det med publikumsrekord.

— Publikum og skolene har sluttet enormt opp. Vi runder glatt de 11.000 vi hadde i Kristiansand i fjor, og da har jeg ikke telt med hverken fredag eller lørdag, sier han, og forteller at det har vært 400 akkrediterte besøkende fra Norge og utlandet, Et tall som inkluderer både skuespillere, produsenter, regissører, formidlere, kino og dvd-distributører, TV–selskaper, og representanter fra andre festivaler.

Men høydepunktet, mener festivallederen, er barnas eget filmverksted.

— Det er dét jeg gleder meg mest til hvert år. Det lages mange flotte filmer der, og i år har 600 deltatt. Så har vi også hentet inn veldig profesjonelle filmskapere som kan jobbe med barn. Og de kommer ikke bare for å være høflige, de lærer barna mye, sier han.

Monrad–Krohn mener barnefilmene må prioriteres høyere i bransjen.

— Kontinuiteten er håpløs, og det blir mindre og mindre originalmanus. Jeg mener det bør etableres en egen barnefilmkonsulent, som har en pott med penger å bruke, og som gjør at produsentene blir mer interessert i å lage barnefilm, sier han, og innrømmer at festivalen i Kristiansand aldri er helt trygg.

— Vi har aldri finansiert festivalen før en måned før den starter, og det er skummelt. Det er viktig at Kristiansand kommune, via kinoen, bruker overskuddet sitt til å gi barn opplevelser og engasjement, sier han.