KRISTIANSAND : — Det er synd om NFI blir så uforutsigbare i tildelingene, at det går ut over norskproduserte dokumentarer på kino. Det er sånn det oppleves, sier Frode Vestad, mannen bak trekkspilldokumentaren.

Uttalelsen kommer som en reaksjon på debatten som ble skapt på filmmagasinet Rushprints nettsider i forrige uke. Der truet avdelingsleder for kinodistribusjon i SF Norge, Åge Hoffart, med å droppe distribuering av kinodokumentarer om ikke Norsk filminstitutt (NFI) endret måten de forholder seg til lanseringsstøtte. Og han brukte behandlingen "Med trekkspill til Operaen" som eksempel.

— Mitt utgangspunkt var rent prinsipielt. Når vi jobber med noe så vanskelig som å sette dokumentarer opp på kino, må vi ha forutsigbarhet i forhold til hvor mye offentlig støtte vi kan få, sier Hoffart til Fædrelandsvennen.

- Selvoppfyllende profeti

IKKE RIK: "Med trekkspill til Operaen" har ikke blitt en kassasuksess for Frode Vestad, heller det motsatte. - Jeg har ikke oversikt over tallene ennå, men var egentlig avhengig av å passere 10.000 publikummere for å oppnå etterhåndsstøtte fra NFI, sier Vestad, som tror DVD-salget blir mer inntektsbringende. Foto: Kjetil Samuelsen

SF Norge la opp til et lanseringsbudsjett på 823.000 kroner, og søkte om snaut halvparten fra NFI. De fikk 100.000.— Når vi vil bruke så og så mye penger på å lansere en film, og kinoene sier de vil vise filmen, så overprøver bare NFI oss og vi får tilnærmet ingenting. Vi hadde selvfølgelig håpet på flere besøkende, men når vi ikke får den støtten vi skal, så blir det ikke flere. Da blir det en selvoppfyllende profeti for NFI; de har ikke tro på filmen, vi får ikke støtte, det kommer ikke publikum, sier Hoffart.

Direktør ved lanseringsavdeling i NFI, Stine Helgeland, har ikke svart på Fædrelandsvennens henvendelser, men ga i forrige uke et svar til Hoffart på Rushprints nettsider.

— NFI gjør i dag en helhetsvurdering av lanseringsplaner, lanseringstidspunkt, publikumspotensial og produsentens egeninvestering når vi vurderer størrelsen på lanseringstilskuddet. Når det gjelder "Med trekkspill til Operaen", som er utgangspunktet for Åge Hoffarts trussel om å slutte med dokumentarfilm på kino, ble produsenten gjort særskilt oppmerksom på søknadsfrister og forskrifter den 16. august. Da NFI mottok søknaden fire uker før premieren, manglet det blant annet en bekreftelse fra de største kinoene på at de ville sette opp filmen på ordinære vilkår, skriver hun blant annet der.

— Det er ikke helt sant, for vi sa at kinoene ville sette opp filmen. Og vi pleier ikke ha skriftlige bekreftelser. Vi kan ikke lage byråkrati på dette, sier Hoffart.

- Hvordan måler man suksess?

"Med trekkspill til Operaen" hadde norgespremiere på Fønix 25. oktober, og har siden den tid gradvis blitt lansert landet rundt. Først på Sørlandet, deretter i de øvrige landsdeler. Men selv om trekkspillklubben har en stor fanskare og stort sett spiller sine konserter for fulle hus, har det vært vanskelig å fylle opp kinosalene i landet. På Sørlandet så drøyt 3000 filmen, mens den i resten av landet bare har trukket omtrent 1000 publikummere.

— Filmen har slått veldig bra an på Sørlandet. Men hvordan måler man suksess? Skal man se på det antallet som ikke har sett filmen, eller skal man låne øret til de som har sett den. Den har solgt omtrent 4140 billetter, og det er ikke så dårlig for en norsk dokumentar. Dokumentar på kino er smalt, sier Vestad.

— Angrer du på at det ble en landsdekkende kinodokumentar?

— Nei, jeg angrer ikke. Men jeg er glad for at jeg ikke visste hvor mye arbeid det var for et lite firma. Og hvor mye kostnader det innebar, sier filmskaperen.