KRISTIANSAND:Jeg føler vi er med på å skape historie, og det er spennende å se hvordan medielandskapet endres , sier Kristian Mosvold.

Sammen med Vidar Mortensen og Jon Døviken har han stått i spissen for utarbeidelsen av distribusjonsplattformen balticuniverse.com, der filmskapere skal kunne laste opp sine filmer og dermed enklere kunne tilby dem til sitt publikum, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Enten for å vise dem gratis eller for å selge dem.

"Video on demand"

Plattformen er en del av EU-prosjektet First Motion, som omhandler den audiovisuelle industrien i Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Polen, Estland og Latvia, og ble lansert og presentert under et arrangement i

Riga i begynnelsen av desember. Universitetet i Agder har vært norsk prosjektpartner, og Mosvold ble hentet inn som prosjektleder det siste halvåret. Han og Mortensen fra Substans DA har vært deltidsansatt som konsulenter de to siste årene.

— Hovedansvaret for en såkalt "video on demand"-plattform har ligget her i Norge. Det finnes jo noen slike, men det som er spesielt for vår plattform, er at det er filmprodusentene som vil sitte igjen med det meste av pengene for filmene som blir lastet ned – ikke eierne av plattformen, sier Mosvold.

Rettighetene forblir dessuten hos filmskaperne , legger Jon Døviken til.

Styrt fra Kristiansand

STOLTE: Det norske panelet var fornøyd med produktet de kunne overlevere under lanseringen i Riga. Mellom Mosvold og Mortensen sitter regissør Janic Heen fra Oslo, som har jobbet med cross media i prosjektet. Til høyre Jon Døviken. Foto: National Film Centre of Latvia

Døviken og programmeringsfirmaet Community Reborn ble i august i år hentet inn for å bidra til å ta prosjektet helt i mål.— Da var det en grovstruktur, men noen baller som ikke var tatt ordentlig ned. Vi har bidratt med prosesstyring, samt hjulpet med å gjøre det brukervennlig. Sammen har vi levert en plattform til stor suksess, bedre enn delegatene i Riga hadde sett for seg, sier Døviken, som er stolt over at arbeidet er styrt fra lille Kristiansand.

Det er ganske interessant at vi ligger i forkant av dette her i Kristiansand , legger han til.

— Plattformen er utviklet i tett samarbeid med både netteksperter og filmskapere, sier Mortensen, og nevner at Cecilia Valsted og Lars Fredriksen fra danske Magic Hour Films, som blant annet står bak den Oscarnominerte dokumentaren "Burma VJ" og var co-produsenter på "Pushwagner", har vært med som konsulenter.

Gir filmer lengre liv

En slik digital plattform er med på å gi filmer et lengre liv. Det være seg kortfilmer, spillefilmer eller dokumentarer, som kan få et nytt liv i en annen sammenheng. På filmspråket kalles det cross media, som betyr at innholdet brukes på flere plattformer og i flere settinger.

En filmskaper i 2012 har større ansvar enn tidligere for å nå ut med filmen, da plattformene som fantes stort sett var TV, kino og video. Vi har laget et hjelpemiddel , sier Mosvold.

Sørlendingene er nå ferdige med sitt arbeid med plattformen, og leverer den videre til et selskap med eiere som stort sett består av First Motion-partnerne. Dette selskapet skal ta den videre. En utfordring blir å gjøre plattformen kjent, og få filmskaperne til å bruke den.

— Så blir det spennende å se hvordan UiA kan nyttiggjøre seg erfaringen som er gjort, avslutter Mortensen.

- Større mulighet for å bli sett

Sjefen ved Sørnorsk filmsenter er positiv til den nye distribusjonsplattformen.

— Jo flere plattformer, jo større muligheter har man for å bli sett, og for å få penger i kassa. Jeg håper filmskaperne ser at det er en fantastisk måte å få ut stoffet sitt på, sier Kirsten Bonnén Rask, daglig leder ved Sørnorsk filmsenter.

— Men det er to faktorer som vil avgjøre om plattformen kan bli en suksess. Det er om filmskaperne har kjennskap til den, og om publikum finner den, sier den danske senterlederen.

Bonnén Rask tror plattformen kan være et godt hjelpemiddel for de som lager kortfilmer og dokumentarer, siden de ikke pleier å ha et stort liv på kino.

— En slik plattform kan gi publikum tilgang, samtidig som filmskaperne får en mulighet for å tjene noen kroner, i tillegg til kino og DVD, sier Bonnén Rask.