KRISTIANSAND: Sannsynligvis var det "MacGyver" som rullet på skjermen i bakgrunnen. For Thom Hell liker primitiv underholdning når han skriver sanger. Selv satt han ved pianoet, og lekte seg fram til en ny låt. En som skulle bli blant hans beste.

— Jeg husker at den ble til veldig fort. Jeg laget verset først, og da fikk jeg en Randy Newman-følelse. Det hørtes ut som noe han kunne sunget, sier kristiansanderen.

For snill

Hell forklarer at selv om "Over You" i dag er en av hans mest kjente sanger, sto den ikke høyt i kurs da arbeidet til albumet "All Good Things" i 2010 begynte.— Den fikk arbeidstittelen "Grand Prix-låta". Og jeg har nok vært ganske redd for Grand Prix, helt til nå i det siste. Jeg så rett og slett ikke potensialet den hadde. Man blir litt blind når man har tjue låter til en plate. Det heter "kill your darlings", og jeg holdt på å drepe denne.

- Hva var det du ikke likte?

— Jeg syntes refrenget var for snilt, for fengende. Jeg tenkte "dette er sikkert laget før", forklarer han.Og Hell hadde bestemt seg. "Over You" skulle ikke med på albumet. Den var for sukkersøt. Men produsentene hans kjempet for låten. Så de endret tempoet i sangen, og vips, så ble det en favoritt også hos Hell.

— I dag elsker jeg den sangen. Og jeg blir aldri lei av å spille den. Det som ofte skjer er at man spiller inn låtene litt for sakte. Det blir baktungt. Så vi forsøkte å pitche opp "Over You" en halvtone. Det er et gammelt triks fra 70-tallet for å få det til å svinge litt mer. Det endrer låtens karakter og man får hørt den med litt nye ører, forklarer han.

Det fungerte, og låten tok sin velfortjente plass på "All Good Things".

Ektefølt

Teksten handler om Hells ekskjæreste, artist og låtskriver Marte Wulff. I hvert fall delvis.

— Jeg hadde nok ikke noe konkret å skrive om akkurat da. Da funker det å gå litt tilbake i tid, sier han.

- Men at du skrev en låt om henne, tyder vel kanskje på at du ikke var helt "over her"?

— Hehe. Altså, jeg tror jeg brukte det forholdet i deler av teksten. Andre deler handler om andre ting. Jeg skriver aldri hundre prosent selvbiografisk. Jeg kan skrive inn en happy ending, eller et fiktivt brudd. Nei, jeg er definitivt over Marte, smiler Hell.

Selv om sangen er relativt fersk, er den blitt en av Hells mest populære.

— Det er en låt som betyr mye for folk. Det er kanskje fordi den er ektefølt. Man kan ikke skrive ned noe rabbel og tro at den skal gå hjem hos folk. Alle har kjent på det sangen handler om: At det er lettere å la ting flyte bort, i stedet for å konfrontere en situasjon, forklarer han.

36-åringen sier han har blitt mer personlig i tekstene sine, men at han fortsatt har en ukomplisert tilnærming til låtskriving.

— Jeg prøver å ikke analysere det jeg gjør. Jeg vil beholde naiviteten og spontaniteten jeg har når jeg skriver. Grunnen til at jeg ikke turte å ta en musikkutdannelse var fordi jeg ikke vil ikke ha rammer og regler å forholde meg til. Det fins ingen fasit i musikk, sier han.