KRISTIANSAND: Tekstilkunstneren Ingrid Juell Moe drar fra Ny-Hellesund i Søgne til Berlin med en serie nye vevde tepper. Alle har som tema «flygende teppe». Barbro Raen Thomassen drar fra Lillesand for å delta i den samme utstillingen. Hun bringer med seg en installasjon som har tittelen «Lettare enn luft — sterkare enn død» -med tekster av Paal-Helge Haugen og objekter i hvit kalkstein. Fra 3. mars til 2. april skal de to Agder-kvinnenes verk vises i Inselgalerie i Berlin under fellestittelen «Samen und Fliegende Teppiche». Galleriet drives av den allmennyttige foreningen Berliner Fraueninitiative Xantippe og fokuserer naturlig nok på kvinners kunst. Ulikt andre gallerier skiller Inselgalerie ikke mellom billedkunst og kunsthåndverk. - Utstillingen inngår som en del av Den norske Berlin-ambassades offisielle program for markeringen av 2005, forteller Ingrid Juell Moe. Hun tilegner utstillingen til sin far og Det internasjonale Røde Kors. Faren, Christopher Juell Moe (1917-1997), var en av de norske Nacht und Nebel-fanger som sammen med andre skandinaviske fanger ble reddet av det svenske Røde Kors i mars 1945. - I mars 2005 vil det være 60 år siden denne redningsaksjonen der en rekke fanger fra blant annet Sachsenhausen ble reddet. Denne fangeleiren ligger i Berlins nærhet, så det er naturlig for meg å knytte min utstilling opp mot denne delen av min historie. Det internasjonale Røder Kors arbeid i konfliktområder har reddet millioner av mennesker og representerer humanitet og håp, sier hun.Hun minnes farens fortellinger om hvordan han brukte fantasien som hjelp til å overleve i konsentrasjonsleiren.- I et notat beskriver han hvordan han i tankene seilte langs kysten fra Kristiansand til Arendal eller Risør og tilbake igjen. Han kunne se for seg hvert sjømerker og hver holme. Fant han ut at han hadde passert et sted uten å memorere, var det å begynne turen på nytt. Slike fantasireiser i fangeleiren kunne vare i dagevis, forteller hun. Disser «reisene» var farens flygende teppe, en kilde til livskraft og en medvirkende grunn til at det var mulig å overleve, i tillegg til kameratskap med andre fanger og rent hell. - Jeg henter metaforen «flygende teppe» fra et eventyr i 1001 natt. Ønsket mitt er å gi uttrykk for livskraft og håp, livskrefter i indre kilder hos en selv og hos hverandre. I tillegg til de nye teppene vil jeg ha med to-tre tidligere som kan dekke samme tema, sier Ingrid Juell Moe.Raen Thomassens installasjon ble i en første versjon laget for Bomuldsfabriken Kunsthall høsten 2003. Den bestod av 25 frø-objekter og 12 teksttavler relatert til frø. Installasjonen i Berlin vil bestå av 20 frø-objekter og en tekst hogd i stein: Lettare enn luft - sterkare enn død, i tysk utgave.