ARENDAL: I dag åpner utstillingen «Diplom» i Bomuldsfabriken Kunsthall med arbeider av fjorten unge kunstnere. Utstillingen er full av ironi og humor, men viser også arbeider som symboliserer alvorlige temaer som makt, misbruk og intoleranse. Den er tidligere vist i Bergen og Oslo.— Kunstnerne representerer fjorten ulike personligheter, erfaringer og holdninger og fjorten forskjellige uttrykk og problemstillinger. Dette gjør utstillingen til årets avgangskull fra Kunstakademiet i Bergen til en mangfoldig og spennende opplevelse. Felles er deres ønske og valg om å bli kunstnere. At de faktisk har tatt denne utfordringen gjenspeiler deres vilje og mot, sier produsent ved Bomuldsfabriken, Ahnikee Østreng.En av de fjorten, Jorann Abusland (28) fra Kristiansand, har i sommer etablert seg som kunstner i hjembyen etter ni år i Bergen.- Jeg har studert humanistiske fag ved Universitetet og tatt diplomeksamen ved Kunstakademiet. Hva mer er det å si enn at jeg nettopp har fått ny katt, spør hun.Nylig deltok Abusland på Vestlandsutstillingen med «Memo», et kortspill der kortene legges utover bordet med bildesiden ned. To og to kort snus for å få par. Man må huske hvor de ulike bildene ligger og hva de forestiller. Parene er ikke identiske, men består av ulike bilder som har en mer eller mindre tydelig tilknytning til hverandre.- Som for eksempel?- Bilder av Varoddbrua og Askøybrua. Førstnevnte har jeg hatt utsikt til i hele oppveksten, forteller Jorann, som senere i år skal stille ut videokunst i Trondheim.- Jeg håper det lar seg gjøre å leve som kunstner i Kristiansand. Hvis ikke, får jeg flytte til Berlin, hvor jeg tidligere har praktisert et halvt år. Der vet jeg det er mulig å leve for få kroner, sier hun, lett økonomisk bekymret.På Bomuldsfabriken stiller hun ut tre installasjoner. Den ene består av en maskin og en syngende grønn plante. Den andre av 52 firkløvere og den tredje av et dødt landskap i papp og plastilina inne i et gammelt tv-apparat.- Noen vil oppleve at den grønne planten synger, mens andre vil se på installasjonen som en teknisk konstruksjon som lager lyder når spenningen forandres.Hun har plukket 52 firkløvere, like mange som det er kort i en kortstokk, og montert dem på en vegg i Bomuldsfabriken:- Jeg har alltid hatt sidesyn for firkløvere. De er bilde på lykke, samtidig som de er mutasjoner.Om den tredje installasjonen, dødt og flatt landskap i et tv-apparat, sier hun blant annet:- Det kan tenkes at film og tv er en illusjon på det virkelige.Over landskapet henger for øvrig en lunefull måne som kontinuerlig er i bevegelse.Jorann Abusland er opptatt av å skape kommunikasjon. Det førte til at hun i sin tid «fant opp» et mobilt kunstgalleri, som hun kaller Flexibox. Utstillingsboksen er vanntett, svært støtsikkert og lett å låse fast på offentlige steder. I løpet av de fire årene på kunstakademiet, har hun særlig jobbet med videokunst, fotografi og webbaserte prosjekter.Utstillingen i Arendal handler mye om teknologi, men også om konsumsamfunnet. Ida Falck Øien, for eksempel, viser, ved hjelp av laminerte utklipp av smykker fra magasiner, at menneskene i vår tid begjærer materiell status, hvor fasaden er viktigst.