KRISTIANSAND : I en e-post på veggen i Sørlandets Kunstmuseum skriver signaturen «gm» følgende om Torbjørn Urfjell, eller den «lårkortskjørta sv'eren» som «gm» kaller ham:«Knall bilde. Mannen er helt med, fantastisk. Hadde jeg bodd i Kristiansand ville jeg hatt han som venn». E-posten henger i «demokrati-rommet» og er en av ytringene om utstillingen Detox og videofilmen fra Mexotica 2-happeningen.— Er «demokrati-rommet» blitt et vellykket tiltak, museumsdirektør Erlend Høyersten?- Vi synliggjør en debatt og setter ting i sammenheng, men det slår meg at det er påfallende stille fra kunstnerhold, sier han. Ordkrig med biskopen

Museumsdirektøren er en av dem som selv deltar i ordkrigen. Han utkjemper for tiden et verbalt slag mot biskopen om det mye omtalte dildokrusifikset. I gårsdagens utgave av Fædrelandsvennen beskyldte Høyersten biskopen for bruk av klisjeer. Han skrev også at «Skjevesland, som ellers er en sindig mann, fortsetter sitt personangrep».- Er dette en debatt som går på æren og prestisjen løs?- Det er viktig at vi diskuterer sak og ikke går til personangrep. Jeg opplever at biskopen og jeg er i dialog. Jeg konstaterer at vi er opptatt av mange av de samme verdiene, men er uenige om virkemidlene. Jeg synes det er fint at vi har en biskop som engasjerer seg og deltar i debatten rundt kultur og kunst, sier Høyersten.Den kritikken han liker minst kommer fra politisk hold:- Det er flere politikere som lett kamuflert truer med å trekke støtten til museet tilbake fordi vi dreier vår profil, sier han.Høyersten oppfatter at noen snakker og truer mye, og gjennom sin retorikk påvirker og bidrar til å skape en meningsdannelse som han synes er ubehagelig. Kjell Landmark

Alle de ubehagelige uttalelsene fra politikere har han stiftet opp på veggene. Mange er skåret over samme lest, men én uttalelse fra Kjell Landmark skiller seg ut: «Det er mulig at kunsten er til for å ta feil av».Den eneste kunstneren som «henger på veggen», er Terje Dragseth. I en offentlig debatt på museet forleden uttalte han seg negativt om Detox: «Denne utstillingen er det ikke noe krutt i det hele tatt», sa han.Uttalelsen vakte oppmerksomhet, men i ettertid har Dragseth funnet grunn til å sende museet en korrigering av sitt spissformulerte innlegg. Korrigeringen som er uvanlig omfangsrik, står i kontrast til denne korte og usignerte e-posten: «De kulturinstitusjoner, palasser man bygger i dag, ligger i ruin om 50 år».På en håndskrevet lapp har signaturen «Lars F.S.» skrevet:«Min mening er at man alltid bør prøve å ha en mening - ikke bli likegyldig til verden, så vi kommer oss videre og ikke bare blir fornøyd med det vi allerede tror vi vet». En kjerne?

De aller fleste ytringene er debattinnlegg, kommentarer, intervjuer og reportasjer fra Fædrelandsvennen.- Vi får mange telefoner, men foreløpig få skriftlige bidrag som sendes oss direkte, eller skrives spontant av besøkende.- Er debatten blitt viktigere enn selve utstillingen?- Det ene forutsetter det andre, og ærlig talt trodde jeg ikke at Detox ville utløse noen debatt i det hele tatt. - Har debatten en kjerne?- For mange handler den om blasfemi og vanhellighet, men først og fremst om hva vi vil at kunstinstitusjoner som Sørlandets Kunstmuseum skal være i denne landsdelen. Kristiansand har ikke vært bortskjemt med internasjonal samtidskunst. Derfor ønsker jeg velkommen en debatt rundt samtidskunstens ulike uttrykk, virkemåter og virkninger.- Hvordan vil du karakterisere debatten?Byen har godt av den, men det er blitt en polarisert debatt der de ulike grupperingene er gått i forsvarsposisjon. Debatten viser også hvordan avisoverskrifter og bilder preger lesningen.- Har du som ny direktør lagt om den kunstneriske profilen?- Vi gjør mye av det som ble gjort før. Jeg er opptatt av at museet skal være en aktør, en synlig arena som skaper bevissthet og diskusjon rundt kunsten. Vi skal ikke bare være en arena for politisk kunst. Nødhjelp

— Finnes det et spesielt innlegg som du har festet deg ved?- Jeg vil nøye meg med å svare at noen innlegg har større nøyaktighet enn andre. Jeg er opptatt av at debatten skal være konstruktiv og ikke forutsigbar. Mange sporer av og diskuterer nødhjelp, sykehjemsplasser og andre forhold i velferdssamfunnet. Jeg er opptatt av at dette skal være en debatt om kunstarenaer som utfordrer våre verdier, sier han.Høyersten fremholder at det nødvendigvis ikke er bra med status quo i Kristiansand. Han mener det er viktig å utfordre det bestående.- Uansett hvor man er i verden, sier Erlend Høyersten.terje.eriksen@fedrelandsvennen.no