Piken på broen.

Frankrike 1999. Regi: Patrice Leconte.

Manus: Serge Frydman. Produsent: Christian Fechner.

Skuespillere: Daniel Auteil. Vanessa Paradis. Bertie Cortez. Demetre Georglas. Catherine Lascault. Denne filmen forteller ytre sett en grå, grim og ganske barsk historie. En ung kvinne vil begå selvmord. Hun reddes av en middelaldrende mann. Og han tilbyr henne et arbeid: Å være blink for ham. Han er nemlig knivkaster. Vanligvis har han medhjelpere som er rundt eller over de førti, denne kvinnen er langt yngre, men han føler hun er spesiell, det er "noe med henne". Noe som bringer arbeidet lykke, noe som inngir ham en høynet følelse, rent personlig. Så dreier da filmen seg om deres opptredener. Og gjennom arbeidet og deres turnéer, vises hans holdninger til livet, til seg selv, til henne, til sin kunst. Ja, vi kaller det kunst. Og hennes vesen vises tydelig: Hun faller betingelsesløst for menn. Alle menn som gir henne stor, men flyktig oppmerksomhet. Men under det hele vokser det fram et slags landskap. Mellom disse to, som det sikkert er tyve år mellom, og som aldri har ligget med hverandre, som aldri har gitt hverandre kjærtegn engang, vokser det frem en forståelse, en dyp samhørighet, en lengsel som ingen av dem tror er der før hun forlater ham for en greker. Men da. . . . "Piken på broen" (tittelen henspiller på deres første møte, på en bro der hun hopper i elva) er en film som gir deg dette lille gylne dunket i hodet, som om noen har slått deg med en liten gullhammer midt mellom øyene. Et slag som brer seg inne i deg som små, fine bølger. Store ord, javisst, men all stor, ekte kunst inngir deg en slik følelse. Og gjennom Lecontes bevisste, disiplinerte regigrep, hans poetiske blikk og hans sans for betydningsfulle replikker som likevel aldri føles konstruerte, gjennom hans humor og ærlighet, hans sort/hvitt-bruk, og gjennom skuespillerne som er i stand til å formidle uttrykk og gi replikker av fornem karat, gir filmen deg dette løftet undertegnede prøvde å artikulere ovenfor. I sannhet: Elskere av god, europeisk filmkunst, se denne filmen!