KRISTIANSAND: — Det stemmer. Vi ser på hvordan vi kan gå inn på et økonomisk samarbeid med investorer om booking, sier festivalsjef Daniel Nordgård i Quartfestivalen.

Etter det Fædrelandsvennen erfarer arbeider Quartfestivalen med en helt ny delingsmodell. Hvis alt går i orden skal bookingbudsjettet kunne økes til helt andre høyder enn de 12-15 millioner kronene som hittil har vært vanlig.

Modellen går ut på at investorer skal kunne bidra i et «spleiselag», mot å få gjenpart i inntektene. Slik vil det åpne seg helt nye muligheter for festivalen som hittil har hatt David Bowie som sin største artist gjennom tidene.

Trenger navn

Skal Quart makte å reise seg igjen i det comebacket festivalen lover neste år, er den dessuten helt avhengig av å slå minst ett, kanskje to kanonnavn i bordet før jul.

Rage Against the Machine og Radiohead har vært nevnt som artister festivalen ønsker seg. De siste ukene har det også vært kjent at Iron Maiden skal på norgesbesøk neste sommer, men i går ble det klart at det britiske bandet spiller på Valle Hovin og på Lerkendal i slutten av juli. Dermed må Quart trolig se etter andre navn, uten at festivalsjefen vil bekrefte rykter.

— Jeg vil ikke bekrefte eller avkrefte noen ting om hva slags navn vi ønsker oss, sier Nordgård bestemt.

Det eneste han kan bekrefte er at disse navnene kan komme i orden på en litt spesiell måte.

— Jeg kjenner ikke til at noe lignende har vært gjort før, og utfordringen er å finne en delingsmodell som funker, sier Nordgård.

Det er for eksempel uklart om en investor vil kunne betale seg inn i hele bookingbudsjettet, eller om modellen kun skal gjelde enkeltartister. Og dersom sistnevnte blir tilfelle, hvordan deler man så inntektene fra et billettsalg som gjerne omfatter mange konserter i en pakke?

Bransjebilletter

Samtidig ønsker Quartfestivalen å henvende seg til næringslivet generelt med såkalte «bransjebilletter». Det innebærer for eksempel at bedrifter tilbys billetter til pakkepris for sine ansatte.

— Betyr dette at det også vil dukke opp VIP-tribuner i Bendiksbukta, og at Quart blir en sponsorfestival?

— Quart har også tidligere vært en festival med tydelig sponsornærvær, og nei: det blir ingen vip-tribune i Bendiks. Samtidig vil vi jo tilby noe ekstra til dem som kjøper bedriftsbilletter. Det er mange områder av øya som kan tas i bruk til dette, sier Nordgård, uten å ville være mer presis.

— Når får vi de første bandnavnene?

— La meg si det slik: Vi starter billettsalget 1. desember. Inntil da bør vi ha klart noe, sier Nordgård.

Navnene blir etter all sannsynlighet også lagt ut på Quartfestivalens nettside. Der har det skjedd særdeles lite siden festivalslutt, og ny webdesign er et annet av områdene festivalen jobber med.

— Ny nettside kommer fortløpende, sier Nordgård.

— Betyr det «så fort som mulig»?

— Det er en måte å si det på, men jeg sier fortløpende.