KRISTIANSAND: — Vi i folkemusikkmiljøet er ikke ute etter Helene Bøksle. Det er systemet som tillater utnyttelse av en rettighet som folkemusikkutøverne aldri har fått full uttelling for, sier Kirsten Bråten Berg. Det var i går Fædrelandsvennen skrev om plagiatanklagene mot Helene Bøksle. Radiohiten «Natta vi har» er basert på middelalderballaden «Margjit og Targjei Risvollo». I 1989 gjorde Agnes Buen Garnås en innspilling av sangen sammen med Jan Garbarek. Likevel har Tono kun registrert Helene Bøksle og hennes medmusikanter Sindre Hotvedt og Askil Holm som melodikomponister. I Tono-systemet er sangen listeført som en «originalkomposisjon».Norsk Folkemusikk- og Danselag slo plagiatalarm da de fant ut dette forrige uke, og siden har Bøksle ikke vært å få i tale.- Hun synes dette er svært lite hyggelig, for hun har ikke gjort dette med forsett, sier manager Jan Erik Haglund. Feil i registrering

Han mener det er Tono som må ha begått en feil da registreringen ble foretatt.- På skjemaet som ble sendt inn av Sindre Hotvedt, står det at komponistene kun skal ha kreditert rettigheter for omarbeidelse, sier Haglund.- Betyr dette at feilen ligger hos Tono?- Det må jo være helt opplagt. Helene har ikke prøvd å tilsnike seg noen rettigheter her. Det står jo også på coveret til plata at dette er en «trad».- Men på hjemmesiden står det at det er Bøksle/Holm/Hotvedt som står for tekst og melodi?- Det er mulig. Men hvis vi først skulle ha prøvd å lure noen ser det jo veldig merkelig ut at det ikke står det samme på coveret, sier Haglund.Også i går prøvde Fædrelandsvennen gjentatte ganger å komme i kontakt med Helene Bøksle, uten å lykkes. Askil Holm svarte telefonen.- Jeg har ingen kommentar til denne saken. Dere må snakke med Haglund, sier Holm. - Overtramp av Tono

Også Kirsten Bråten Berg, den kjente folkesangeren fra Setesdal, retter kritikk mot Tono.- Dette er et overtramp av Tono. Vi er flere som har jobbet i mange år med tradisjonell musikk uten å ha fått godkjent bearbeiding. Mye har vi fått i retur fordi Tono mener vi ikke har bearbeidet stoffet godt og mye nok. Men i dette tilfellet har en tradisjonell sang fått ny tittel, og dermed gis det fulle opphavsrettigheter, sier Bråten Berg.Hun klandrer ikke Bøksle mye for at saken har kommet skjevt ut:- Du kan ikke vente at en ung debutant skal kjenne så godt til uskrevne regler i folkemusikkmiljøet, sier Bråten Berg.Hun mener heller Tono bør skaffe seg bedre kompetanse på folkemusikk. Dessuten ser hun gjerne at rettighetspenger til «eierløse» tradisjonelle folketoner begynner å tilflyte tradisjonsbærerne i folkemusikkmiljøet i stedet for å gå i «det store sluket».- Det skulle ikke vært for vanskelig for Tono å skaffe seg en referansegruppe som kan noe om dette. Det finnes folkemusikere som har en veldig oversikt, sier Bråten Berg.Hun synes det virker «veldig merkelig» hvis ikke Helene Bøksle har hørt Agnes Buen Garnås' versjon av middelalderballaden. Og det var Bråten Berg selv som lærte denne balladen videre til Agnes Buen Garnås en gang på syttitallet, men da i en enkel leikarringvariant. Basert på tillit

Dokumentasjonssjef Kristian Onshus i Tone tar ikke selvkritikk.- Opphavsretten er basert på tillit fra komponistene. Vi har ikke registre som viser hvilke komposisjoner som er registrert tidligere, sier han. Dermed mener han det er Bøksle og medkomponistene som selv står ansvarlig dersom de har plagiert.- I slike saker har vi standardiserte rutiner, og derfor vil vi nå ta kontakt med Helene Bøksle og konfrontere henne med plagiatpåstandene. Vurderingsutvalget hos Tono vil så behandle saken og gi en faglig vurdering for om dette er et plagiat eller ikke, sier Onshus. Vurderingsutvalget vil trolig behandle saken før sommeren.