KRISTIANSAND: Lørdagen på BloggCamp står i det faglige og inspirerendes tegn, med foredrag fra et bredt utvalg foredragsholdere. Kick er flyt opp av over hundre unge mennesker, med nye bærbare maskiner — godt over halvparten av deltagerene er aktive på nett mens de følger med. Det liveblogges, kvitres og mailes. Over 500 innlegg på twitter med festivalens egen kode #bloggcamp disse to dagene.

Hopp til

Thomas Moen sier til fvn.no at han er veldig godt fornøyd med dagen — både teknikk og foredrag har fungert veldig bra. Stemingen i salen er god, og tilhørerne har gitt tilbakemeldinger på at programmet er lærerikt. BloggCamp kommer tilbake neste år, større, sterkere og basert på innspill fra årets deltagere - selvfølgelig via nettet.

17:00 - 17:45: Gisle Hannemyr

- Åndsverksloven og Creative Commons

Gisle starter del to av det faglige - "et relativt kjedelig tema", lover hurtigtogsfart og heller mer fokus på spørsmål og svar - siden det normalt er 2 1/2 time han bruker på emnet.

Utgangspunktet for opphavsrett var de kongelige privlegier, utviklet seg videre gjennom historien via bl.a Hugo - hvor prinsippet om tilnærmet evig eierskap uvahengig av videre salg.

Opphavsrett er en menneskerett. Og det er den som skaper noe som får opphavsrett (§1 i åndsverkloven) - trenger ikke © eller ® - uavhengig av formalisering eller registrering. Det betyr at hvis noen gjør en jobb for deg og bloggen din (f.eks tar bilder) beholder vedkommende opphavsretten - med mindre noe annet avtales. Unntaket er faste arbeidsforhold - hvor det antas at arbeidsgiver har rett til direkte bruk, det som er hensikten med oppdraget.

Opphavsrett og åndsverk for bloggere Foto: Gisle Hannemyr

For enkelte områder — eksempelvis journalister - er det laget felles avtaler mellom bransjeorganisasjoner og arbeidsgiverene (MBL og NJ), som utvider bruksretten til å gjelde andre mediekanaler inkludert nett. Hotlinking - eller det å vise bilder fra andres nettsteder og servere - er kanskje lov - men det har ikke vært noen rettsaker under norsk lov som har behandlet dette. (For bloggere er det uansett en risiko - siden den som har bildene kan bytte ut hva som ligger på serveren, plutselig ble bildet av en sommerdag til noe litt mer uegnet). Hannemyr tror heller på at det vil bli sak knyttet til markedsføringsloven, fremfor opphavsrett - og som sådann vil det være ubødig.

Juristene strides om hvordan lenking skal tolkes - Jon Bing og Ola Torvund står for hvert sitt syn i forhold til om lenker er fremstilling eller som fotnoter. Vi må vente til Høyesterett tar stilling til en konkret sak før vi finner ut hva som gjelder.

Det er lov å låne og dele i den private sfæren, men ikke offentliggjøre. Du kan likevel gjengi et utdrag, "legitimt sitat", omtalt i Bern konvensjonens artikkel 9 - "tre-trinns testen": spesielle tilfeller, skal ikke skade den normale bruken, og ikke tilsidesett opphavsmannens interesser . Dette vil bli en utfordring for partiene som diskuterer å tillate fildeling (Sv, V, Rødt) - kan bli oppfattet som brudd på trinn en.

Skal du "låne" må du følge god skikk - henvise til hvem som sier det (i dette tilfellet Gisle Hannemyr), og angi kilden eller hvor det er hentet (BloggCamp foredrag). Men det er avgjørende at du da henter et lite utdrag, og ikke helheten av åndsverket.

Personvern er også opphavsrettslig relevant.

§45c - retten til eget bilde - for å gjengi et bilde av en person trenger du i utgangspunktet aksept fra personen. Det er enkelte unntak knyttet til blant annet nyhets eller allmenn interesse, større forsamlinger og offentlig område.

Hannemyr anbefaler remix utgaven av Bush & Blair i møte med Diana Ross og Lionel Ritchies "Love Song" , som finnes tilgjengelig på YouTube. "Dette burde vært lov" - kreativ gjenbruk av nyhetsbilder fra CNN og andre, synkronisert med sangen. Politisk satire på høyt nivå.

Creative Commons - langt fra den eneste lisensen for deling og gjenbruk av innhold. Men en av de mer omtalte. Drives av en internasjonal organisasjon som har hovedsete i Berlin. Driver også forskning og teknologiutviklng (bl.a metadata verktøy). Har verktøy for å søke etter rettighetsstyrt innhold til egen bruk.

Viktigste for bloggere er de ulike lisensene - "some rights reserved " - enkelt og tydelig hvordan innholdet kan brukes. Er populært fordi de i tillegg til advokat-utgaven også har en "folkelig" utgave av teksten.

De fire nivåene er:

  • navngivelse

  • ikke-kommersiell

  • ingen bearbeidelse

  • samme vilkår

Kan sette samme de ulike nivåene til seks kombinasjoner avhengig av ønsket gjenbruksnivå.

For mer informasjon anbefales også Lommejuss omkring digitale medier av Gisle Hannemyr

Skjermbilder av nettsider for å diskutere den vil være et gyldig sitat - så fremt bildet ikke er "godt nok" til å ta bort behovet for å besøke siden som vises. Du kan godt kritisere den så grundig at folk ikke besøker siden, det er helt greit.

Hannemyr får veldig bra tilbakemedlinger fra salen og seerne på twitter - " utrolig lærerikt! Gisle Hannemyr holder et bra foredrag " (MarieAmanda) og " bare meg som synes dette er utrolig interessant? " (cluver ) - umiddelbart og direkte - ligger live på storskjerm i salen.

(17:50 - 18:35) Fra 18.15: Mats Staugaard

— Hvordan tjener penger på bloggen

Bakgrunn fra et stort antall nisjesiter, samt fra Tradedoubler - som jobber med "affiliate markedsføring"

To deler; hvordan tenke om det og blogge for få det til, og hvordan gjøre det i praksis.

Noen få lykkes . Et godt eksempel er Isabella (blondinbella) - hun startet som en politisk blogger, for Sveriges svar på Unge Høyre. Så byttet hun beite til moter og andre tema som sto hjertet nærmere. Lidenskap er nøkkelordet- Du må kunne jobbe med det døgnet rundt, og likevel ha det gøy.

Kanskje bør du ikke blogge om det samme som alle andre. Du må finne din nisje , eller i det minste en god vinklng. Eksempler er Perez Hilton med sladder og Brian Lam med teknologi og dingser (gizmodo).

Kommuniser med leserene - vær tilgjengelig på alle kanaler og sosiale medier - facebook, twitter, youtube osv, svar på innspill og kommentarer, følg de som følger deg. Vær der leserene er, ikke bare der du er - kudos, twingly, reddit, digg og andre verktøy.

Start med trafikk og lesere, ikke med annonser over alt. Da er det enklere å bygge opp og supplere gradvis.

Hvilke modeller gjelder?

  • CPM - kost for tusen som ser annonsen - modellen for tradisjonelle medier

  • CPC - kost for de som klikker på annonsen - google modellen

  • CPA - kost for handling, først betalt når målet med annonsen er nådd- salgsprovisjon

Sistnevnte modellen er kjernen i "affiliate markedsføring" - og kanskje det mest nærliggende for de fleste blogger. Apple gir eksempelvis 3.5% tilbake hvis noen kjøper et produkt fra en link på din side når du er registrert.

Hva skal til?

Skriv om produkter, ikke butikker. Tekstlenker er mindre "slitsomme" enn bannere på en blogg. Vær påpasselig med å markere hva som er reklame, også betalte lenker i forhold til markedsføringsloven. Bygg opp en tydelig profil på hva du er, på tverss av de ulike sosiale mediene.

18:50 - 19:30: Øyvind Solstad

— Fremtidens Medier

Øyvind Solstad klar til presentasjon Foto: Atle Brandt

Øyvind jobber for NRK som teknologirådgiver og er redaktør på NRKbeta — bloggen som omtales som "NRKs sandkasse for teknologi og nye medier".

NRKbeta er Norges mest lenkede blogg. 77 år med radio, tv i 39 år - som bestefar og moren din. Du trenger ganske mye utstyr for å få til radio og tv. Men på nettet er kravene ganske små. Og bruker du et ferdigsystem til blogging er det kun INNHOLDET du må fokusere på, resten er på plass.

Det blir en helt ny tankegang - "beta-kultur" - kan legge ut produktet før det er ferdig, så tilpasser du basert på tilbakemeldingene og erfaringene med å være ute.

Du må tilpasse deg - nå er det 1.8 milloner norske kontoer på facebook, selv om det er tullekontoer og duplikater er det et betydelig antall. Totalt på facebook er 50% av (de aktive) brukerene innom hver dag. Anslag på at 22% av klikkene på nett er på eller til facebook.

Sandkasse - litt barnslig, alt er lov, rive ned og bygge opp igjen, greit å drite seg ut her før ting går på nrk.no - mål om engasjere brukerene. Twingly har 409 blogger linket mot nrkbeta, mot 180 på den nest største norske. Over 6000 følger NRKbeta på twitter - bare Stoltenberg har flere.

Hvorfor har det blitt slik?

Det er NRK - 80%+ bruker daglig, alle kjenner til det

Norge elsker nett og gadgets, rykte om at Oslo #3 verdensbasis på iPhones, 3.7% bruker twitter - tredje største landet etter USA og Canada

Kommer bakfra - startet litt sent med nett, lettere å posisjonere seg og større behov for å diskutere

Åpent og ærlig - kritiserer også egne NRK oppslag som FBI saken om gmail.

"Gir bort" - lagt ut Monsen på bittorrent , p3 bilder på flickr med Creative Commons

Dialogen og tilbakemeldingene har inspirert andre deler av NRK - p3 og radioresepsjonen har satt opp egne siter med dedikert design og egne muligheter for dialog. Snart to hundre kommentarer på Rybakk spillet.

Følger opp tilbakemeldinger, både teknisk gjennom eget system og gjennom aktivt søk på google.

Ba om å vise effekten på twitter, hadde 1700 followers på norske konto - de sendte 107 sms på 30 minutter. Tenk deg hva Demi Moore kan få til med 1.2 millioner. Eller effekten av at Lance Armstrong la ut bilde av babyen før det var i noen andre medier. kun kort tid etter at han kom ut av fødestuen.

Verden har forandret seg - du kan umiddelbart få kontakt, respons og tilbakemedling over hele verden.

Men nettet er ikke voksent over hele linjen - lang vei å gå - men eksempelvis facebook går langt i å kjenne deg; skrevet om padling i statusfeltet - får padleannonser og sparer dermed penger på noe uansett ville kjøpt (kanskje)

De siste fem årene har vi fått twitter, facebook, myspace - hva kommer de neste fem, eller femten? Vi som lever nå er neppe de smarteste menneskene noensinne - de som kommer etter har nok også noe å bidra med. "Internett er i ferd med å bli et operativsystem" - alt kobles sammen, alt ligger tilgjengelig.

Må kanskje komme med en NRKbetabeta - er for mange faste brukere på bloggen nå, kan ikke ødelegge helt uten videre.

Fra salen : "er det et problem at firmaer bygger opp profiler?"

Øyvind : Nei, større problem at lillebror ser deg - hva de du kjenner gjør med informasjon, f.eks festbilder, uten at du er klar over det. Facebook og Google vil få så mye dårlig pr og miste brukere hvis de gjør overtramp.

Gisle Hannemyr ; klarer ikke helt å motstå - Google, Facebook er "don't be evil" - men det kan misbrukes av andre, eksempelvis Brasil hvor politiet fikk tilgang for å se etter personer som kunne antas å drive med barnepornografi. HVis dataene er der vil alltid noen ønske å misbruke dem.

Kvelden avsluttes som festivalen startet - med en kort oppsummerings seanse fra Thomas Moen. Så blir det live sending av showet SofaPrat og fest ut i de sene timer med dj på Kick

Flere bilder fra festivalen finner du blant annet fra urkeflickr