Arthur Schnitzler:

Drømmenovelle

Kortroman

Oversatt av Sverre Dahl

Gyldendal 1999

Hadde det ikke vært for nylig avdøde Stanley Kubricks siste film, "Eyes Wide Shut", ville vel knapt Arthur Schnitzlers bok "Drømmenovelle" fra 1926 blitt oversatt til norsk. Kubrick bruker Schnitzlers kortroman som utgangspunkt for sin film med ekteparet Kidman/Cruise i hovedrollene. Arthur Schnitzler, som levde fra 1862 til 1931, tilhørte det velhavende og høykulturelle borgerskap i Wien. Han var utdannet lege og praktiserte både som lege og psykiater helt til hans suksess som forfatter tillot ham å leve komfortabelt av det. Han hadde også nære forbindelser med Sigmund Freud. I Schnitzlers forfatterskap, som består både av noveller, romaner og en rekke skuespill, har det erotiske en fremtredende plass. I "Drømmenovelle", en på mange vis selsom fortelling og som gjerne kan sees som et forsøk på parterapi, møter vi Albertine og Fridolin. De er lykkelig gift, har barn og status i samfunnet, han er lege. Likevel tiltrekkes de av "duften av eventyr, frihet og fare". På en nattlig vandring gjennom Wiens gater kommer Fridolin ut for en rekke nærmest drømmeaktige og uvirkelige hendelser. Han er innom likhuset hvor han plutselig finner seg selv i ferd med å kjærtegne kroppen til en vakker, avdød kvinne. Som siste punkt på denne odysseen havner han i en lukket klubb for overklassen hvor alle bærer masker og kvinnene går nakne omkring. Hjemme i leiligheten ligger Albertine i ektesengen med sine erotiske drømmer. Og vel tilbake etter sin nattlige vandring havner også Fridolin i ektesengen hvor alle fortrengte drømmer og drifter synes å la seg integrere i den ekteskapelige virkelighet som om det hele bare var ledd i en vellykket terapi. Schnitzler er i høyeste grad et barn av sin tid og som i årene rundt århundreskiftet presenterte et på mange måter banebrytende budskap. For vi som lever i dag er tankene om et ubevisst driftsliv og erotisk symboltydning for barnelærdom å regne. Men Schnitzler skriver elegant og han stiller også et relevant spørsmål, nemlig om hvor mye man egentlig skal eller må avsløre av sitt innerste følelsesliv overfor den man til enhver tid lever sammen med. Torbjørn Trysnes