KRISTIANSAND:Dette er en milepæl for meg. Det er stor forskjell på å bli utgitt og ikke å bli det. Jeg har en forfatterdrøm i magen, og det er noe spesielt med det og fysisk kunne ta på boka du har skrevet , sier 18 år gamle Agate Øksendal Kaupang, som tidligere i sommer vant Den Unge Scenens dramatikkonkurranse med teksten "Mozart i Mogadishu".

Fra karrierejag til kjærlighet

Sammen med den litt mer rutinerte Trond Arntzen, bidrar de to på antologien "Sa hun". Det er en samling kvinnemonologer som skal være med å markere 100-årsjubileet for kvinners stemmerett, samt at den skal sette fokus på det faktum at det er flere mannsroller enn kvinneroller i norske teatre.

Det er en mangel på monologsamlinger for kvinner som kan brukes til audition. Det er et behov som vi prøver å dekke. I denne samlingen finnes det forskjellige tema, alt fra karrierejag og mentale problemer, til kjærlighet og sorg , sier kunstnerisk konsulent Øystein Ulsberg Brager ved Norsk Skuespillersenter, som sammen med Transit forlag skal gi ut antologien.

(Artikkelsen fortsetter under bildet)

MORSOM OG TRIST: Trond Arntzen har i sin monolog kombinert alvor med humor og sårhet, og han prøver å tøye grensene for hvordan man kan bruke språket i monologform. - Historien hans er underfundig, morsom og trist, og jeg vil tro det er noe å bryne seg på for skuespillere, sier Ulsberg Brager. Foto: Kjetil Samuelsen

Dette er en fantastisk mulighet til å få ut teatertekster, som man normalt ikke får distribusjon på. Nå blir teksten lest, og jeg håper også den vil bli brukt , sier Arntzen, som er stolt over å bli valgt ut.

— Det gir anerkjennelse. Det er en bekreftelse på at det man pusler med alene kan bli brukt til noe. At det har en relevans, sier han.

Stor konkurranse

Norsk Skuespillersenter utlyste monologkonkurransen i vår, og utvelgelsen av vinnerbidragene har skjedd anonymt. Etter lange inngående diskusjoner i juryen ble 21 monologer av 18 forfattere valgt ut. Hele 224 monologer ble sendt inn, av 105 forskjellige forfattere. Øksendal Kaupang har fått med sine tekster "Bøttekott" og "I morgen skal du få egg og bacon", mens Arntzen er representert med "En moden kvinne".

Den første teksten er en litt rar kjærlighetshistorie, om en jente i ungdomsskolealder og hennes forhold til en lærer. Den andre handler om to søstre i en familie, der storesøsteren svikter lillesøsteren sin , forteller Øksendal Kaupang.

— Egentlig er teksten min en av scenene fra "En moden kvinne". Den handler om Elektrakomplekset; kvinner som faller for menn som ligner deres far. "En moden kvinne" er en oppfølger, eller en del to, av "En voksen mann", som gikk på Agder teater i fjor, sier Arntzen.

Kjemper for likestilling

Begge setter pris på at deres tekster nå kan bidra til å utjevne skjevhetene i teater-Norge, og løfte kvinneroller frem i lyset.

Det er fint at kunst og kultur kan bidra til å sette fokus på temaet på sine premisser. Det vil ikke skje over natta, men kan være med å skape en endring , sier Arntzen.

— Jeg har opplevd selv at det er vanskelig å finne monologer for kvinner, så dette er et kult prosjekt. Man kan finne noen tekster av Shakespeare eller Ibsen, men det er et annet språk. Det faller ikke så lett for meg i hvert fall. Det er viktig at du har en tekst du kan klare å leve deg inn i, sier Øksendal Kaupang, som i tillegg til å være forfatterspire også har prøvd å bli skuespiller.

Jeg kom til tredje opptak på Teaterhøgskolen nå i sommer, men da var det stopp. Men jeg kommer nok til å prøve igjen , sier 18-åringen, som til høsten begynner på forfatterstudiet i Bø.

Monologene vil bli brukt når Norsk Skuespillersenter arrangerer monologkurs i november, og utdrag fra samlingen vil bli vist på Det Norske Teatret i Oslo når "Sa hun" skal lanseres i januar.