KRAKOW: — Det er jo helt rått, og langt forbi noe av det vi hadde forventet. En ting er at våre medstudenter som kjenner oss ser videoen, men det er noe helt annet når resten av verden vil se den, sier Leif Hynnekleiv fra Kristiansand på telefon fra Polen.

Sammen med medstudentene Aslak Vimme Solhoff fra Arendal og Joakim Bergdal fra Grimstad, laget han deres egen versjon av den koreanske låten og musikkvideoen Gangnam Style av Psy, som har gått som en farsott over hele verden. Låten har toppet singellister verden rundt, mens videoen nå offisielt er erklært den mest suksessfulle noensinne av MTV Europe Music Awards. Det har gjort at mange har laget sin egen versjon av videoen.

Ingen parodi

Siden guttene la ut sin egen versjon, "Krakow Gangnam Style", på Youtube søndag 11.november, har videoen blitt vist over 527.000 ganger. Hynnekleiv tror det er flere grunner til at filmen har blitt så populær.

– Det er nok en blanding av at vi er studenter og at det er en god film. Først spredde den seg kjapt i studentmiljøet i Krakow, og så til andre studentmiljøer i Norge. Responsen vi har fått, gir meg også selvtillitt til å si at det er en god film, forteller han.

Hynnekleiv understreker at videoen ikke er en parodi på den originale versjonen, men at guttene hadde lyst til å lage en Krakow-versjon.

– Vi elsker musikkvideoen og vi elsker byen vår, og derfor ønsket vi å ta det originale konseptet å gjøre det på vår egen måte, sier medisinstudenten, og forteller at flere fremmede har kommet bort til ham og sagt at de likte filmen.

Frister med ny hit

De tre sørlendingene, som til daglig er medisinstudenter ved Jagiellonian University i Krakow, laget videoen i forbindelse med årets studentfilmfestival CoperniCam. Det var aldri intensjonen at filmen skulle bli en hit.

– Vi lagde hovedsakelig en film til filmfestivalen, hvor vi vant prisen for beste film. Men å se i etterkant at det har blitt en Youtube-hit er utrolig gøy, sier Hynnekleiv til Fædrelandsvennen.

Og videoen krevde sin innsats i en travel studiehverdag. I seks dager arbeidet de tre 12–13 timers med å filme, i tillegg til to uker med planlegging og redigering. Likevel frister det til gjentagelse.

– Vi skal lage i hvert fall lage en ny film til neste års filmfestival, sier Hynnekleiv, før han legger til at han håper det også blir en ny Youtube-hit.