KRISTIANSAND: — Dette krever noe av tilskueren. De får ikke sett bildet før de går nært, og kun én person av gangen kan se bildet. Det gir en ekstra intimitet, sier Kristiansand-kunstner Kristin Evensen, som åpner utstillingen "Nye tegninger" på Sørlandets kunstmuseum i dag. På avstand kan tegningene hennes se ut som monokrome flater. Publikum må helt opp i bildene for å se motivene:

— Jeg bruker arkitektur som utgangspunkt. Bygninger, og gjerne industriområder. Det er et evigvarende prosjekt som har utviklet seg de siste tjue årene, forklarer hun.

Tidkrevende

I NATUREN: Synnøve G. Wetten (t.v.) og Annette Stav Johanssen utgjør Fine Art Union, og står bak utstillingen "Nipple Scale for a Parade". Foto: Lars Hoen

De sju verkene er en sjelden mulighet til å se en separatutstilling av Evensen. For tegningene hennes tar tid. Mye tid.— Grafitt er lagt på papiret lag på lag, med veldig lett hånd. Det er begrenset hvor mye trykk papiret tåler før det blir bulkete, eller river seg opp. Derfor er det også veldig tidkrevende. Disse syv bildene er fire årsverk, sier Evensen til Fædrelandsvennen.

Hun vil ikke si hvor de forskjellige motivene er hentet fra, annet enn at noen av dem er fra Kristiansand, andre fra forskjellige steder i Europa. Evensen ønsker at motivene skal være ugjenkjennelige.

— Dette er mitt formspråk, og det har utviklet over lang tid. Grunnen til at motivene ofte er bygninger og gjerne folketomme områder, er fordi jeg fokuserer på form. Det er en frihet i disse stedene som ikke er er stedspesifikke og ikke definert som vakre. Det er en åpenhet i at de er ikke ferdig definerte, sier hun.

Og selv om prosessen med bildene er lang, er det også den prosessen som driver kunstneren.

— Jeg begynner når jeg tiltrekkes et motiv. Så trives jeg med å sitte og jobbe i mørket, med én arbeidslampe og med avskjermede vinduer. Med kun blyant og papir, forklarer hun.

Kontraster

SJELDENT: Kristin Evensen gjør en sjelden utstilling med "Nye tegninger". Foto: Lars Hoen

Samtidig som "Nye tegninger" vises frem, åpnes to andre utstillinger på museet. Fine Art Union består av duoen Annette Stav Johanssen og Synnøve G. Wetten. De presenterer utstillingen "Nipple Scale for a Parade", hvor de utforsker tidsbegrepet og hvordan enkeltmennesker forstår seg selv og sine omgivelser. Fremvisningen består blant annet av to filmer med sterke kontraster. Den ene handler om hvordan kroppen fungerer i et øde landskap, og vises for første gang i forbindelse med utstillingen på SKMU.— Filmen ble spilt inn uten manus. Handlingen er å improvisere i landskapet vi er i, sier Stav Johanssen, som har gjort en rekke lignende prosjekt i forksjellige naturelementer sammen med Wetten.

— Det vi ønsker er et forhold mellom improvisasjon og kropp, kontra mer konstruerte systemer, sier Wetten.

For i rommet ved siden av kommer kontrasten. Her vises en film som er innspilt på en strippeklubb i Berlin, hvor en stripper danser i et privatrom mens kunstnerne sitter foran med håndholdte kameraer.

— Et viktig element i denne filmen er kvinnens syn på kvinnen. Samtidig er det en ekstremversjon av samtidsidealet i vestlig kontekst. Perfeksjonen står i sterk kontrast til det primitive i den andre filmen, forklarer Wetten.

Politikk

JAKTTROFEER: Disse griseslaktene hører til utstillingen "The Dark Passenger", og er en kommentar til dansk masseproduksjon av svin. ?Det sier noe om hvordan vi behandler dyr. Vi gir dem dårlige levevilkår og dreper dem for å få mat, sier kunstner Sofie Hesselholdt. Foto: Lars Hoen

Maktstrukturer står sentralt i "Nipple Scale for a Parade". Det samme kan i høyeste grad sies om den siste utstillingen, "The Dark Passenger", av danske Sofie Hesselholdt og Vibeke Mejlvang. Det dreier seg om makt, nasjonalisme og radikalisme gjennom skulpturer og installasjoner.— I Danmark er det en del radikale bevegelser, og jeg har en fornemmelse av at det samme kan sies om Norge. Man har sin nasjonalstat og man verner om den. Vi utforsker og setter spørsmålstegn ved det, sier Hesselholdt, som forklarer at duoens kunstneriske praksis har handlet mye om slike temaer.

— Det er viktig for oss å berøre folk med kunsten vår. Det gjør vi ved å reagere på det som skjer i samfunnet, sier hun.

Alle utstillingene blir stående i museet til 30. desember.