KRISTIANSAND: Akkurat nå synes det å være flere mil mellom Agder Teater og utestedet På Hjørnet. Selv om det er bare å gå rett over gaten.

For mens teateret arrangerer den meget sørlandske og koselige visekabareten «Smestad på hjørnet» på utestedet, er det et totalt annet drama som skal utspille seg på biscenen i selve teaterbygningen.

Svenske Lars Noréns stykke, «Kulde», handler nemlig om fire unge menn — tre av dem med sterke nynazistiske standpunkter. Den fjerde har en annen hudfarge.

  • Mens vi har et sørlandsparadis over gata, likner dette mer på det andre stedet på skalaen, sier teatersjef Alex Scherpf.

Som en boksekamp

På biscenen er det bygget et podie i midten av lokalet, slik at publikum sitter omtrent som på en boksekamp.

Stykket er oversatt av Alex Scherpf og får norsk urpremiere på Agder Teater, men instruksjonen har han overlatt til Trond Birkedal. Rollebesteningen er litt spesiell, for her medvirker to profesjonelle skuespillere, Åsmund-Brede Eike og Ryan Hust sammen med to talenter fra Kristiansand, Jan Fjeldal og Marius Lien. Dette kalles for «rugekasseprosjekt», et tilbud til amatører om å bli med i en profesjonell forestilling. Et liknende prosjekt hadde Agder Teater for mer enn ti år siden, da blant annet den unge amatøren Henrik Rafaelsen fikk sjansen til å spille i en forestiling. Samme Rafaelsen gjør det som kjent glitrende for tiden som Peer Gynt på det Norske Teatret i Oslo.

— Dette har vært veldig lærerikt, sier Jan Fjeldal til Fædrelandsvennen. - Her har jeg lært mer enn 10-12 år på amatørteatere i byen.

I stykket spiller han en meget frustrert og engstelig ung mann som er muslim fra Bosnia. Han opplever mye vold hjemme og søker tilflukt hos sine nynazistiske venner.

For øvrig brenner nå 32-årige Fjeldal alle broer og forlater en sikker jobb som skiltdesigner og reklamemann for å livnære seg som frilans skuespiller. Etter dette stykket skal han ha en rolle i Fjæreheia i sommer.

— Er dette stykket realistisk?

— Absolutt, forsikrer Fjeldal.

Hva utløser hatet?

60-årige Lars Norén er en av Sveriges ledende dramatikere, og hans stykker høster også stor interesse i utlandet. Selv debuterte han som lyriker bare 19 år gammel. Gjennombruddet som dramatiker kom i 1982, og siden er det blitt flere titalls teaterstykker fra hans hånd. Han har laget brutale familieskildringer, utforsket vårt kollektive selvbilde og skrevet mye om døden. «Kulde» skal ha lånt trekk fra flere grusomme mord som er begått i Sverige. Om stykket har han ifølge Aftenposten uttalt:

— Jeg vil undersøke hva som rører seg i mennesker som tiltrekkes av denne type vold. Hva utløser dette hatet? Stykkets fokus er ikke nynazismen, men snarere hva nynazismen er uttrykk for.

Stykket har premiere 2. mars og spilles i Kristiansand fram til 18. mars, samt fra 6. til 8. april. I det nye Arendal kulturhus spilles det 12. og 13. april.