MOSS: Tyvene mistet ett av bildene i gulvet på vei ut, noe som gjorde nattevakten oppmerksom på tyveriet.Det var Edvard Munchs akvarell «Blå kjole» og de to litografiene «Selvportrett» og «Strindberg» som ble stjålet fra hotellet Refsnes Gods på Jeløya utenfor Moss sent søndag kveld. Bildene er verdt flere millioner kroner.

Tyvene visste trolig hva de ville ha. De brøt seg inn i restauranten med sju Munch-verker og røsket ned tre av dem før de ble oppdaget og før nattalarmen var satt på.

Trolig har tyvene stått klare på utsiden av restauranten og observert når de siste gjestene trakk seg tilbake til baren og salongene. Ved hjelp av et kubein brøt de seg inn.

– Tyvene har brutt seg inn i restauranten fra hagesiden rett etter at den siste gjesten forlot restauranten i går kveld. De ble skremt av en av hotellets ansatte og flyktet med tre biler, sier hotellets eier Widar Salbuvik til NTB.

Fjerde bilde

De forsøkte også å få ned et fjerde bilde, men greide ikke å få det løs. Siden lyset i restauranten akkurat var blitt slått av, var ikke tyverialarmen skrudd på ennå. Likevel var bildene sikret mot tyveri.

– Her er alle bilder festet til veggen med såkalte museumsbeslag, så bildene er faktisk brukket løs fra veggen. Veggen har fått store skader, men hvordan det er gått med bildene, vet vi ikke, sier Salbuvik.

Administrerende direktør Rolf Skodjereite på Refsnes Gods sier at kunstverkene var fysisk sikret etter råd fra kunst— og forsikringseksperter. Sporene på veggene viser at det har vært brukt rå kraft. «Blå dame» var utstyrt med belysning, og her har tyvene også røsket ned de elektriske ledningene og kuttet dem av. Det er store hull i veggen der de to trykkene hang.

Ifølge politiet Moss beskrives de to som er observert i forbindelse med tyveriet som unge menn i begynnelsen av 20-årene. Den ene skal være mellom 170 og 180 centimeter høy, mens den andre er mellom 180-185 centimeter. Begge har mørkt hår.

Vanskelig å omsette

I overskuelig framtid vil det være svært vanskelig å omsette de to stjålne Munch-litografiene «Selvportrett» og «Strindberg» på det legale norske kunstmarkedet. Ved mindre auksjonshus i utlandet er det trolig langt lettere.

– Vi vil jo naturligvis være svært på vakt når det gjelder disse to trykkene for å få vite bildets eierhistorie og eventuelle særpreg. Så i nærmeste framtid er disse bildene helt uomsettelige på det åpne markedet her i Norge, sier daglig leder og auksjonarius Hans Richard Elgheim ved Grev Wedels plass auksjoner i Oslo til NTB.

Når det gjelder akvarellen «Blå kjole» mener han den vil være uomsettelig i Norge for all framtid.

– Men når det er gått en tid, er det jo dessverre slik at litografiene kan være kjøpt og solgt gjennom flere ledd i det svarte markedet, før det dukker opp en selger som har vært i god tro da vedkommende kjøpte kunstverket, sier Elgheim.

I utlandet er det ikke så klar bevissthet, og litografiene vil trolig kunne omsettes ved mindre kjente auksjonshus når det er gått en tid.

Siden Edvard Munch ikke nummererte sine grafiske trykk, er det svært vanskelig å vite hvilket trykk det dreier seg om, og spore de stjålne trykkene.

– Det er veldig viktig med en tilstandsrapport på Munch-trykkene. Det kan være en ørliten rift i margen eller andre beskrivelser av eventuelle lyter og særtrekk ved det enkelte trykket, sier Elgheim.

De to litografiene, som det finnes flere titalls eksemplarer av i det private markedet, omsettes jevnlig både her i landet og i utlandet. Alle de store auksjonshusene NTB har vært i kontakt med, har hatt dem for salg i løpet av de siste årene.

Egen database

Munch-ekspert Knut Forsberg hos Blomqvist kunsthandel i Oslo, sier at hans auksjonshus alltid bygger opp sin egen database over stjålne kunstverk. Men det finnes også en base hos norsk politi og blant annet en britisk base over stjålne kunstverk. (©NTB)