TIL SØRVEIV: The Violent Years. Foto: Tore Andr Baardsen
TIL SØRVEIV: Vågsbygd Handy.
TIL SØRVEIV: Silje Kåfjord og Alice & the Mountain. Foto: Torstein en

KRISTIANSAND : — Veldig mye av det som skjer av kreative og spennende ting for tiden, har røtter i Kristiansand. Jeg har følt lenge at byen er et Mekka når det gjelder musikk, sier produsent og forlagseier Christer Falck til Fædrelandsvennen.

Samarbeid

Lørdag kommer han til bransjetreffet Sørveiv for å snakke om mediehåndtering. Falck har lenge uttrykt beundring for det som skjer i Kristiansand, og mener artister som Hanne Kolstø og Kjetil Grande er eksempler på at ting gjøres riktig i byen.

TIL SØRVEIV: Christer Falck. Foto: Stenersen, Tor G.

— Jeg har inntrykk av at man jobber annerledes i Kristiansand enn mange andre steder. Artistene er selvstendige, de tar saken i egne hender og løper ikke rundt etter platekontrakt. Det bygges langsomt og møysommelig. Det er den riktige måten å jobbe på, i stedet for å tenke på hurtig gevinst, sier Falck, som også har lagt merke til en av faktorene det har blitt lagt mest vekt på i Kristiansand de siste par årene: Samarbeid.- Det er tydelig at det jobbes på tvers av områder. Man samarbeider og hjelper hverandre. Sånn er det ikke i Oslo. Hadde jeg vært artist, ville jeg flyttet til Kristiansand, sier Falck, som er en av 22 seminarholdere på årets bransjetreff. Morgenbladets kunstkritiker Tommy Olsson skal åpne arrangementet med å utdype sin påstand om at Kristiansand er "det hippeste stedet på planeten".

Lokalt og internasjonalt

PROSJEKTLEDER: Kjetil Nordhus. Foto: Kjartan Bjelland

Årets Sørveiv er nummer to i rekken. I fjor var det 1500 tilskuere fordelt på 30 konserter, men da var arrangørenes hovedfokus på bransjedelen av arrangementet. I år er det 43 konserter i løpet av de to dagene, på alt fra kjellerpuben SixPence, til fasjonable Kilden. Og prosjektleder Kjetil Nordhus vil ha mer fokus på musikken.— Det skal ikke være slik at artistene kun spiller for delegatene. Det skal være en musikkfest for hele byen, sier Nordhus, som kan skilte med lokale navn som Anne Marie Almedal, Tenderleaves, The Violent Years og Vågsbygd Handy. Dessuten kommer en rekke utenlandske band, blant annet danske Danjal, som nylig mottok fem nominasjoner til Danish Music Awards, som er den danske versjonen av Spellemannprisen.

I fjor spilte åpnet Hanne Kolstø tidenes første Sørveiv, og den innflyttede sunnmøringen er en av grunnene til at det er blitt lett for Nordhus å selge Sørlandet som musikkregion. Selv til utlandet. I år kommer både tyske og engelske journalister, og til sammen godt over 100 delegater.

— Folk er nysgjerrige. De kjenner Hanne Kolstø og Honningbarna, og lurer på hva mer som rører seg i området, sier han, og merker også at bransjetreffet har begynt å sette spor, selv etter bare ett år.

— Vi opplever et mye større trykk på arrangementet i år enn i fjor. Det er jo en merkevare som er blitt litt mer kjent i år, og vi merker at det er lettere å få med folk som vil gjøre dette med oss. Det er også mer attraktivt å spille denne gangen, fordi det fungerte så godt i fjor, sier Nordhus.

Møteplass

TIL SØRVEIV: Danske Danjal.

Sørveiv skal være en møteplass for de som jobber med musikk i Agder og Telemark. Nordhus er ikke i tvil om at Kristiansand nå er moden for et slikt bransjetreff. Men bare så vidt. Han mener Sørlandet startet en ny tidsregning for musikk rundt 2010/11.— Hadde vi prøvd dette i 2010, tror jeg ikke det hadde gått. Kristiansand har hatt en reise de siste årene. Det er ikke lenge siden det ikke fantes noen stolthet i å representere Kristiansand. Den stoltheten har nå begynt å gro både i byen og utenfor, sier Sørf-lederen, og poengterer at artister som Thom Hell, Erik Faber og Velvet Belly hadde base utenfor byen da de var på høyden.

— Nå har man mulighet til å utvikle ting her nede. Og jeg mener ikke at man på død og liv bare skal bruke lokale aktører, men det er en stor fordel at muligheten fins der. Da Honningbarna fikk sin spellemannpris hadde de plateselskap, bookingselskap og manager her i byen, og dessuten var plata spilt inn her. Det kunne ikke skjedd for noen år siden, mener prosjektlederen.

Nå får nye lokale band mulighet til å vise seg fram for en rekke aktører i bransjen.

— Vi legger forholdene til rette for dem, så er det opp til dem å gripe muligheten, sier Nordhus.

3 til Sørveiv

Ida Lyxzen (Head of Promotion, EMI Norge)

Ida Lyxzen (Head of Promotion, EMI Norge): — Et bransjetreff av denne typen kan være viktig for å utvikle musikkscenen i byen på sikt. Jeg har inntrykk av at det kommer mye bra fra Sørlandet for tiden. Likevel tror jeg ikke folk ser på Kristiansand som en musikkby på samme måte som for eksempel Bergen. Det tar tid for en by å få en egen sound, en egen signatur.

Pål Hetland (Skribent, tidligere pressesjef Quart)

Pål Hetland (Skribent, tidligere pressesjef Quart):— Aktørene i bransjen har godt av å treffe hverandre. Det blir bygget mye bra her nede nå, og det har skjedd spennende ting i flere år. Generelt synes jeg musikkscenen i Norge er altfor politisk korrekt. Man er mer opptatte av å være noe, enn å skape noe. Her nede har vi nok en litt annen holdning, og det tror jeg resulterer i at det skapes mer.

Even Øygarden (artist, Tenderleaves)

Even Øygarden (artist, Tenderleaves): — Jeg synes Sørveiv er et veldig godt initiativ, men jeg må vel innrømme at jeg ikke har tenkt så mye på hvordan vi skal gripe muligheten. Jeg tror uansett at vi må tilnærme oss denne konserten som vi gjør hvilken som helst annen. Hvis vi begynner å tenke på hvem som kan være til stede, så blir de helt feil fokus.