KRISTIANSAND: Det sier Cultivas aller første styreleder, Ellen Horn til Fædrelandsvennen. Kulturstiftelsen vedtok i april å gjøre Kristiansand til barnas kulturby etter en kontroversiell prosess som droppet den planlagte høringsrunden, og støtte store deler av byens profesjonelle kunstliv fra seg.

Ellen Horn, som har vært sjef for Riksteatret siden hun forlot Cultiva i 2005, understreker at hun bare fulgt saken fra sidelinjen, men reagerer slik på kursomleggingen:

– Barn og unge er blitt et slags universalord i kulturlivet. Det prioriteres av alle partier, i alle tildelinger og i alle brev fra staten. Bare du slenger på «barn og unge» er det ikke den ting du ikke kan gjøre. Jeg er litt overrasket over at Cultiva også har valgt den strategien, for dersom man prioriterer barn og unge i alle sammenhenger, er det mye som faller bort, sier hun.

Ellen Horn hadde akkurat gått av som kulturminister for Ap, da hun høsten 2001 fikk forespørsel fra daværende ordfører Bjørg Wallevik (H) om å bli styreleder for stiftelsen som var i ferd med å bli opprettet. Da hun fire år senere forlot posten, skrev blant annet dette i Fædrelandsvennen: «Å få være med på å bygge opp dette unike prosjektet fra grunnen av har vært noe av det mest interessante jeg har vært med på».

Mantra

Fullt så interessant synes hun ikke stiftelsens veivalg virker nå:

– Det er det mest politisk korrekte man kan gjøre, og det ligger ikke noe oppsiktsvekkende i det. For noen år siden deltok jeg på en konferanse i regi av Norsk Kulturråd der den britiskfødte performanceartisten Kate Pendry reiste seg og sa: «Fri og bevare oss, kan vi ikke få slippe barn og unge en gang imellom? Det verste med norsk kulturliv er at barn og unge er et mantra i alle miljøer.», forteller Horn.

– Jeg forstår at Cultiva ønsker å bygge en ny profil, og satsing på barn og unge kan være fornuftig for eksempel knyttet opp til attraksjoner i Dyreparken. Der kan man utnytte synergieffekter og sette i gang flere aktiviteter. Men ensidig satsing på barn og unge er begrensende og stenger ute nye typer prosjekter, mener hun.

Nå håper riksteatersjefen at Kilden lever opp til forventningene:

– Kilden er en veldig spennende nyskaping som det er grunn til å forvente seg mye av, men den må være for barn, unge, voksne og gamle. Alle aldersgrupper trenger et oppegående, kritisk, innovativt kulturliv, understreker hun.

Forhåpninger

Da hun selv for ti år siden var med å spenne buen for Cultivas fremtid, var forhåpningene store:

– Vi var veldig opptatt av å trekke tilbake kreativ ungdom som var reist fra Kristiansand. Vi ønsket å gjøre byen så spennende at de sa «yesss, nå reiser vi hjem og får det til å blomstre». Nå synes jeg det er trist at Quartfestivalen er slutt, og at Figurteaterfestivalen er slutt. Det skulle ikke være sånn, sier Horn.

Punktfestivalen er imidlertid et lyspunkt, hjulpet fram av Cultiva:

– Ja, den har jo blitt en kjempesuksess, også internasjonalt, og er et eksempel på at noen virkelig innovative krefter får lov til å satse ganske sprekt og skape helt nye ting. Vi vil ha mer sånt!

Neste år er det superstjernen Brian Eno som er engasjert til å programmere festivalen:

– Jeg går ut fra han skal lage noe for voksne også, ler Ellen Horn.

Frysepunkt

Forholdet mellom Cultiva og store deler av byens profesjonelle kulturliv har vært på frysepunktet siden 87 kulturaktører i juni ba stiftelsen legge om strategien og skaffe seg mer kulturkompetanse. Svært få av dem har deltatt på møtene i «Cultivaforum» som skal danne grunnlaget for handlingsplanen som vedtas i desember.

– Det er utrolig viktig at Cultiva er i dialog med de kunstneriske og kreative miljøene. Nå håper jeg de vil snakke sammen, lytte og tenke seg om, sier Horn, og understreker at hun har stor respekt for arbeidet stiftelsen gjør, og er den første til å vite hvor vanskelig terreng Cultivas styre og administrasjon har å manøvrere i.

Men om det i det hele tatt blir noen handlingsplan, avhenger av de globale finanser. Prognosene tyder på at stiftelsen i realiteten går i minus, og på styremøtet 15. november vil ulike sparetiltak legges fram. Det mest dramatiske av dem er forslaget om å legge stiftelsen i møllpose, som styreleder Ansgar Gabrielsen uttrykker det. Det vil si å lukke butikken, og la stiftelsen få bygge opp bufferkapital slik at fremtidige tildelinger kan sikres.

– Jeg håper inderlig de kommer over krisen. Men når det gjelder den internasjonale finansielle situasjonen, er vi alle i samme båt, sier Cultivas første styreleder.