KRISTIANSAND: Fire unge menn skal konkurrere om å tegne et portrett av Kristiansand i et fire etasjer høyt trapperom, en dansk kvinne skal fange byens sjel i et gigantisk teppe. Mandag tok de det uferdige bygget i øyesyn for første gang.

— Dette er en stor utfordring. Vi må virkelig skjerpe oss for å visualisere det ferdige bygget, sier Javier Barrios (33). Kunstneren er født i Mexico, oppvokst i Norge, bosatt i Oslo, har utdannelse fra Statens Kunstakademi og ingen tilknytning til Sørlandet. Det har heller ikke Johannes Høie (31) fra Seljord, bosatt i Stockholm, eller norsk-svenske Bjørn Hegardt (38) som bor i Berlin, også de med solid utdanning fra kunstakademier.

Det er deres kunstneriske tegneferdigheter som har brakt dem inn i konkurransen, men fraværet av sørlandsk identitet fikk i sommer ordfører Arvid Grundekjøn (H) til å fyre seg kraftig opp over det han mente var en mangelfull kunstplan. Saken ble brakt helt til bystyret før det hele roet seg, og kunstplanen ruller nå videre med en sørlending på laget: Jan Freuchen (32) ble nemlig invitert med etter ordførerens inngripen:

Nytt spor

— Det var erfaringene fra utstillingen "Game of life" i Kristiansand Kunsthall som gjorde at jeg takket ja til å være med til tross for de litt rare premissene, sier Freuchen.

FANGER STEMNINGER: Grethe Sørensen og Bo Hovgaard har fanget kristiansandske stemninger på film. De skal bearbeides og overføres til et stort tekstilteppe. Foto: Tore Andr Baardsen

Kunstneren fra Kristiansand, som nå er bosatt i Berlin, var nemlig kuratoren bak åpningsutstillingen i kunsthallen i høst, der temaet var nettopp Kvadraturen, med utgangspunkt i den store bybrannen i 1892.— Jeg følte jeg satt på så mye interessant informasjon, sier Freuchen, og er nå en av fire som skal konkurrere om kunsten i det som en gang var byens brannstasjon. Hvorvidt han får er fortrinn med sin sørlandske bakgrunn er slett ikke sikkert.

— Poenget skal jo være å se på byen med et blikk utenfra, sier han.

Nå håper kunstnerne at diskusjonen bringes inn i et nytt spor.

— Det er positivt med diskusjon omkring kunst, men jeg håper den kommer opp på et interessant nivå der det ikke bare dreier seg om figurasjon og abstraksjon, sier Bjørn Hegardt.

Veggen de fire skal konkurrere om å smykke ut er todelt. Den ene siden er hel og vender inn mot det som var Fædrelandsvennens gamle bygg. Den andre siden vender mot det åpne atriet og er delt med trapper.

Kunstnerisk lim

— Det blir kunsten som limer de to bygningene sammen, forklarer kunstkomiteens leder Harald Fenn. Han håper kunsten vil gi bygget en tydelig identitet:

— Forhåpentligvis blir den et lett gjenkjennelig fingeravtrykk som styrker identiteten både hos ansatte, brukere og hele byens befolkning, sier han.

ÅPEN LØSNING: Det gamle branntårnet blir stående på søyler, og utsmykningen av rommet rundt er nå lagt ut til åpen konkurranse. Foto: Tore Andr Baardsen

Også den store fondveggen som vender mot det gamle rådhuset skal smykkes ut, og til å gjøre det, har kunstkomiteen invitert den danske tekstilkunstneren Grethe Sørensen (65). Hun jobber sammen med sin partner Bo Hovgaard, og de har nå tilbrakt flere dager i byen for å samle materiale.— Jeg vil ta utgangspunkt i byens lys, og vi har vært ute om kvelden og natten og fanget inn stemninger,forklarer Sørensen. Hovgaard fanger inntrykk fra byen på video, og sammen redigerer de motiver til teppet Sørensen skal veve med en digitalstyrt teknikk.

Den tredje – og største – utsmykningsoppgaven knytter seg til det gamle branntårnet, og er nå lagt ut som åpen konkurranse på nettsiden branntarnet.no. Etter 15. februar vil samtlige bidrag bli tilgjengelig for avstemning, slik at alle som vil – også ordføreren – skal kunne stemme fram en av fem finalister.

— Er høstens diskusjon om figurativ sørlandskunst nå et tilbakelagt stadium?

— Ja, den er det. Når bygget står ferdig oppført, er det jo dette som blir den nye sørlandskunsten, smiler Harald Fenn.