KRISTIANSAND: — Det er klart at en slik konflikt over tid ikke er særlig sexy for eventuelle nye sponsorer. Samtidig bør ikke et utbrudd på Facebook i de sene nattetimer skremme vekk kultursponsorer, sier professor Anne-Britt Gran. Hun forsker på kultur og ledelse ved Handelshøyskolen BI, og har skrevet boken "Kultursponsing". Konflikter i kulturinstitusjoner er ikke uvanlig, og Gran har sett at mediefokus på disse over tid kan gjøre det vanskelig å hente sponsorkroner.

KULTURVITER: Anne-Britt Gran mener ledelsesmodellen på Kilden kan være utfordrende. Foto: Handelshøyskolen BI

De siste dagene har Fædrelandsvennen skrevet om konflikten mellom sjefdirigent Rolf Gupta i KSO og administrerende direktør Bentein Baardson ved Kilden. Det var i en facebookmelding natt til lørdag det sprakk for Gupta, idet han fyrte av en rekke kraftige karakteristikker som knapt kunne handle om andre enn Baardson og den øvrige ledelsen på Kilden.

Og selv om Gupta fort slettet innlegget har han bekreftet overfor Fædrelandsvennen at han i flere år har følt seg tilsidesatt og overkjørt av Kilden-administrasjonen som kunstnerisk leder både for KSO og Opera Sør. Administrerende direktør Bentein Baardson nektet søndag å kommentere saken med mindre Fædrelandsvennen trykket samtlige av Guptas Facebook-utfall, og besvarer mandag og tirsdag ikke Fædrelandsvennens anrop.

Tidligere støy

Også tidligere har Fædrelandsvennen skrevet om konflikter på Kilden, blant annet da de ansatte sist vinter sendte brev til ledelsen om det de mente var uholdbare arbeidsforhold. På forsommeren oppstod også støy da det ble kjent at Rolf Gupta var tatt av jobben med å dirigere operaen "Carmen" i Fjæreheia.

Nå sier altså professor Gran at konflikter på sikt kan koste Kilden sponsorkroner.

— Det har vi sett eksempler på tidligere. Bråket ved Nasjonalmuseet for noen år siden vanskeliggjorde helt klart sponsorarbeidet, sier Gran. Hun tror også selve ledelsesmodellen på Kilden kan være en kilde til vanskeligheter.

Utfordrende ledelsesmodell

— Det kan bli problemer når man setter kunstnere inn i en rolle som administrerende direktører over de kunstneriske lederne. Den samme diskusjonen hadde man på Den Norske Opera og Ballett hvor Tom Remlov er administrerende direktør. Nå har det gått så pass smertefritt på Operaen, at dette nok er avhengig av personkjemi. Dette er i det hele tatt en utfordrende ledelsesmodell. Faren for at det oppstår kunstnerisk uenighet eller "krig" øker proporsjonalt med administrerende direktørs kunstneriske ambisjoner, sier professor Gran.

Markedsdirektør Trond Backer i Kilden tror ikke de siste dagers bruduljer får noen betydning for sponsorarbeidet. Sponsorbudsjettet i år er innfridd, det vil si at han og markedsavdelingen har skaffet 5 millioner sponsorkroner.

Ingen betydning

— Jeg har ikke merket at det dere nå skriver om i Fædrelandsvennen nå har forringet vårt produkt, eller det tette samarbeidet vi har med sponsorene og samarbeidspartnerne. Det vi forholder oss til er at forestillingene går så det griner, de får gode kritikker og de er godt besøkt, sier Backer.

— Og det at sjefdirigenten i KSO går i strupen på administrerende direktør vil ikke påvirke dette?

— Nei, jeg kan ikke se at det gjør det. Vi leverer fremdeles, og skal fortsette med det, sier Backer.

Terje Næss er seniorkommunikasjonsrådgiver hos en av Kildens hovedsponsorer, nemlig Xstrata. Han sier:

— Vi forholder oss ikke til dette på annen måte enn at vi ønsker at bedriften kan løse opp i problemene sine og seile inn i smulere farvann. En nystartet bedrift er utsatt, og det er mye som skal gå seg til. Syretesten er hvorvidt det som leveres er av god kvalitet, og det er det på Kilden. Det selges mer billetter enn forventet, og de leverer så det suser, sier Næss.

Ifølge markedsdirektør Trond Backer har Kilden i 2012 solgt 190.000 billetter, mens 15.000 er reservert. Den opprinnelige målsetningen var å selge 100.000 billetter.