KRISTIANSAND: Terje Boye Hansen har bestemt seg for å lære folk at det finnes mer enn bare Grieg i norsk musikkhistorie.— Mye mer, forsikrer han. Men selv var han musiker i 30 år før han selv oppdaget landets skjulte skatter.I morgen kveld og fredag formiddag avslutter han fem års virke som sjefdirigent for Kristiansand Symfoniorkester med å presentere musikk som ingen nålevende har hørt før. Til Norge har han kalt konsertprogrammet, og det er også tittelen på en symfoni av Gerhard Schjelderup (1859-1933). Denne komponisten vokste opp på Bellevue i Kristiansand, studerte i Paris og bodde omtrent hele resten av sitt liv i Sør-Tyskland.De to andre norske komponistene som Boye Hansen har funnet fram til, er Halfdan Cleve (1879-1951) og Alf Hurum (1862-1917). Cleve var i sin ungdom Griegs yndlingskomponist, og gjorde karriere som komponist og pianist i Paris, Symfoniorkesteret skal presentere hans Klaverkonsert nr. 2 i b-moll.Hurum flyttet helt til Honolulu, der han bygd opp et symfoniorkester. Nå skal Kristiansands publikum få høre hans symfoniske dikt om Bendik og Aarolilja. Klaversolist i konsertene blir Jørn Fossheim. I morgen er det ordinær konsert i Agder Teater, mens konserten fredag formiddag er gratis, og hvor brukere av kommunens hjemmehjelpstjeneste og pensjonistene på eldresentrene er spesielt invitert. Nærmest småforbanna

— Hvordan ble du selv oppmerksom på disse glemte verkene?- Jeg ble bedt av operasjef Bjørn Simensen om å være leder for en komité som skulle finne fram til arier fra den norske operahistorien, og det trodde jeg skulle bli enkelt. Men heldigvis fikk jeg folk med i komiteen som kunne langt mer enn meg, og dermed kom jeg i kontakt med musikk jeg ikke visste eksisterte. Ja, jeg ble nærmest småforbanna den gangen, jeg som trodde jeg visste noe om norsk musikkhistorie, og så visste jeg altså ingenting. Jeg oppdaget etter 30 år som musiker at det fantes kvaliteter som har vært holdt hemmelige fordi det har vært opplest og vedtatt at dette har vært for dårlig. Jeg er rett og slett indignert på vegne av norsk musikkhistorie.- Men alt du har funnet er vel ikke like bra?- Når man søker etter gammel musikk, må man være forberedt på å møte en del dårlig for å finne perlene. Men jeg har bare møtt perler, jeg. Og det er en skam at så mye har vært holdt hemmelig for både publikum og musikere, sukker Boye Hansen. Plateinnspillinger

Hans innsats for norsk musikk har resultert iblant annet to cd-innspillinger sammen med Kristiansand Symfoniorkester. En med musikk av komponisten Sigurd Lie, innspilt i 2004, samt Norsk Requiem av Sigurd Islandsmoen som nylig ble spilt inn i domkirken og som snart kommer for salg. Dessuten er Boye Hansen stolt over å ha uroppført en «glemt» norsk opera, Fiskeren av Hjalmar Borgstrøm, for et par år siden.Terje Boye Hansen blir fra nå hundre prosent knyttet til Den Norske Opera, der han i mange år også har vært dirigent. Men dette er ikke siste gang han dirigerer i Kristiansand. Han vil komme tilbake med operaforestillinger i samarbeid med DNO, og dessuten er han blitt bedt om å lede de populære nyttårskonsertene i to år til.Nyttårskonsertene startet i Sørlandshallen ved årtusenskiftet og har siden vært utrolig godt besøkt hvert år i teatret siden. Det skyldes ikke minst Boye Hansens uhøytidelige og humoristiske ledelse. Høy standard

— Hvordan er status for orkesteret som du nå forlater?- Det har høy kunstnerisk standard med utrolig mange gode musikere. Dets største styrke er allsidigheten - og det er et godt kompliment. For her spilles det alle typer musikk - til og med har man akkompagnert swingmusikk. Nå gjelder det å tenke langsiktig og beholde posisjonen som landsdelens orkester - det som publikum opplever som sitt eget.svein.h.moe@fvn.no