KRISTIANSAND: Se video av kunstverket her

— Politiet har effektivt stoppet en viktig kulturbegivenhet i Kristiansand, sier en skuffet Linda Voreland.

Hun er kurator for installasjons- og dokumentasjonsprosjektet «Tsunami», som åpner i Agder Kunstnersenter i kveld. Installasjonen, som består av store mengder brukte klær, har vakt engasjement og debatt overalt hvor den er vist før.

— Jeg har aldri opplevd maken til bråk. Folk er for eller imot, ingen er lunkne, sier mannen bak installasjonen, billedkunstner Alfred Vaagsvold fra Lista.

Tidligere i år ble Domkirken i Stavanger og parken utenfor fylt med brukte klær, og diskusjonen om kunstverket gikk høylydt i presse, radio og fjernsyn. To biskoper brukte installasjonen i sine søndagsprekener, og ettersom Stavanger kommune forbød verket vist utendørs etter klokken 22.00, påtok kirkens ansatte seg å ta installasjonsmaterialene inn om kvelden og legge det ut igjen neste morgen klokka 07.00. I et stort avisoppslag uttalte biskop Ernst Baasland at installasjonen er «viktig, men stygg».

Fortauet

Opprinnelig ønsket Voreland å bruke om lag hundre meter av Skippergata utenfor kunstnersentret til installasjonen, men fikk ikke tillatelse av politiet. Derfor har hun og Vaagsvold måttet nøye seg med kun å stille ut innendørs. Det vil si: Noen av klærne tyter ut gjennom et åpent vindu og ned på fortauet utenfor.

— Avslaget begrunnes med nødvendig varetransport i tidsrommet 22.00 til 08.00. Enda vi har opplyst at bilene kan kjøre over installasjonen. Trafikken kunne gå som ellers, forteller Voreland. Det mer enn aner henne at avgjørelsen kunne blitt en annen dersom hun hadde søkt om å arrangere maratonløp eller rulleskirenn i byen.

— Tenk hva New York gjør for sine maratonløpere, kommenterer hun mutt.

Debatt

Installasjonen til Vaagsvold ble første gangen vist i forbindelse med det internasjonale kunstprosjektet FOLK-05 arrangert av Galleri Lista Fyr sommeren 2005. Store mengder klær lå den gangen spredt utover rullesteinene mellom fyret og havet. I lokalavisen oppsto det straks en heftig debatt, og mange krevde kunstverket fjernet. «Kast kunsten», het det i en fet tittel i Farsunds Avis. Kulturstyret i Farsund bad Vaagsvold fjerne verket etter at det hadde ligget ute om vinteren - enda det var avtalt at det kunne ligge. Han svarte med å «videreføre» deler av installasjonen på Skjoldnes søppelplass våren 2006. En ny «Tsunami» ble til i Landvik kirke i Grimstad etter invitasjon fra presten, Tom Martin Berntsen.

— Hele kirkegulvet ble fylt med klær til en gudstjeneste med internasjonal solidaritet som tema, minnes Vaagsvold, som forklarer folks sterke meninger om kunstverket slik:

  • Mange ser imaginære kropper i klærne. Å tråkke på en liten barnevott eller en gammel damekåpe på vei opp kirkegangen, blir derfor en sterk opplevelse. Mange opplever barnevotten som en liten hånd, ikke som et tekstil.

Menneskehår

Utstillingen i Kristiansand er spesiell fordi den ikke bare viser «Tsunami», men også et tilleggsverk, en stor glassmonter med menneskehår.

— Nei, hårene symboliserer ikke Holocaust, er kunstnerens knappe kommentar.

Utstillingen i Agder Kunstnersenter er også en dokumentasjon av Vaagsvolds omstridte tsunamiprosjekt, blant annet gjennom foredrag, en fotocollage og 50 avisoppslag på veggen. Under åpningen i kveld vil kunstneren fortelle om bakgrunnen for installasjonene, reaksjonene og forståelsen av denne type kunstverk.

— Dersom noen trenger et plagg, er det bare å forsyne seg, avslutter Voreland i ren frelsesarméånd.