Her opererer den spanske «enfant terrible» Pedro Almod¢var innen det landskapet han, tror vi, trives best i og som han gir de beste rapporter fra: Kvinner på randen av et eller annet. På randen av å stupe ut i noe. På randen av å trekke seg vekk fra noe. På randen av gråt. På randen av sammenbrudd. På randen av hysteri.Skal en tolke Almod¢vars univers helt bokstavelig, er alle kvinner desperat opptatt av menn, mange av dem lever ikke uten en mann. Uten en mann eksisterer de kun, selv om han er Verdens Største Drittsekk og oppfører seg som om de, kvinnene, er en form for luftmadrass, en boksers sparringpartner og en minibank.Inn og ut og i periferien av dette universet svømmer det hos Almod¢var en stripe sære eksistenser: prostituerte, transvestitter, enfoldige og hellige.Så også her, selv om hovedportrettet er en moden kvinne som mister sin attenårige sønn, gråter seg tom, drar opp fra Madrid til Barcelona for å lete etter gamle venner, og siden har en tendens til å la fortid og nåtid gli i hverandre.Men selv om filmen gir et rikt nyansert bilde av denne kvinnen, Manuela, er filmen en kvinneportrettenes film: Manuelas gamle venninne Agrado, en gjennomsilikonert prostituert. Huma og Nina, to lesbiske skuespillere. Søster Rosa, en gravid nonne (!). Og Manuelas tidligere mann, en transvestitt som har fått operert inn Dolly Parton-bryster.Dypest sett er vel dette en film om å ta valg. Velge å bryte opp og bryte ut og bryte inn. Og, for eksempel, velge ikke å ta en abort.Men oppå disse skjellsettende valgene, finnes det en mangfoldig verden, som ved Almod¢vars grep og fantasi, gir oss en time og førti minutters rik, ironisk, glad og trist film. Men ikke trist i betydningen kjedelig.Regien hans er elegant. Glidende, flørtpreget og lekelysten. Og alle hans skuespillere spiller ut som om de er et helt orkester i seg selv, hver og en av dem. Ingen forteller i dag så flott, fermt og forstående om moderne kvinner på randen av et eller annet, som spanjolen Pedro Almod¢var. Ingen.P.S. Almod¢var fikk pris i Cannes i år for beste regi. Det samme skjedde under Den europeiske filmprisutdeling nylig. Der ble også Celia Roth hedret som beste skuespiller for sin tolkning av Manuela, i tillegg fikk «Alt om min mor» publikumsprisen. ALT OM MIN MOR

SPANIA 1999

Regi og manus: Pedro Almodovar

Produsent: Agustin Almodovar

Skuespillere: Cecilia Roth. Marisa Paredes. Penélope Cruz. Candela Pena. Antonia San Juan. Rosa Maria Sarda.