For oss som også godt og greit kan tåle å se en rabalder-western med logiske tvilsomheter, masse susende action og en herlig stabel kjærlige parodier på fordums westernskurker, westernhelter og westernscenarier, er filmen en stimulans og en oppbyggelse, på linje med et romslig glass ren sprit. Handlingen er det rene tøv: En kinesisk prinsesse rømmer fra Den Forbudte by i Kina til USA. Dette er i den tiden da lovløsheten var stor i Amerika, og det var også i den perioden da jernbaneselskaper bokstavelig talt brukte kinesere som slaver for å bygge jerbaner tvers gjennom meget ugjestmilde strøk av USA. I USA kidnappes denne prinsessen. Hennes medhjelper viser seg å være en forræder, han sender brev til Kina om at hun vil drepes hvis ikke han bringes en betydelig mengde gull. Gullet sendes til USA, sammen med en liten gruppe håndplukkede vakter fra selve keisergarden. De skal bringe henne trygt tilbake. Blant dem er Chon Wang (karateekvilibristen Jackie Chan), som egentlig er med for å bære bagasjen. Så blir det hele et prakfullt rabalder av en meget spøkefull actionfilm, hvori revolverdueller hvor alle hellige regler brytes, indianere som lystig tilegner seg drugs gjennom fredspipen, dumme skurker og helter som er nesten like dumme, men hvor hellet er langt mer tydelig, og hvor — O helligbrøde i westernfilmer - en kvinne til sist ordner opp i de mest trøbbelaktige situasjoner. Og selvfølgelig: Med en whiskydrikkende hest og det obligatoriske knokkel - og møbelknusende saloonslagsmålet! Det er en fordel når en ser "Shanghai Noon" å ha kjennskp til tidligere westernfilmer, både enkeltfilmer og spesielle drag og linjer i dem. Her er klare allusjoner til f.eks. "Butch Cassidy og Sundance Kid" og til en rekke klisjéer fra "spaghetti"-westerns. Også tittelen "Shanghai Noon" henspiller på en klassisk, amerikansk western: "High Noon". Disse scenene og linjene er parodiske i sitt vesen, men de er i seg selv utført med mye glad actioneffektivitet. Det hele er regissert av Tom Dey. Han gir oss denne flotte underholdningspakken i poengterte, ofte maleriske bilder, med en rapp rytme, med meget tydelige typer og med slåsskamper som er koreografert like kjapt som hemmelige øyekast. Og: Musikken er mer rock enn country. Skuespillerne er omhyggelig plukket: Togrøveren som blir til helt, ser ut som en fattigmannsutgave av Robert Redford slik Redford så ut i "Butch Cassidy og Sundance Kid". Den psykopatiske revolvermannen får deg til å tenke på Lee van Cleef fra Sergio Leones "Spaghetti-westerns". Rollefiguren heter til og med van Cleef. Flotteste guttebok for voksne jeg har sett på lenge! Shanghai Noon.

USA 2000. Regi: Tom Dey. Produsenter: Roger Birnbaum. Gary Barber. Jonathan Glickman. Skuespillere: Jackie Chan. Owen Wilson. Lucy Liu. Roger Yuan. Brandon Merill.