Og her er sikkert nok av fengende låter som vil holde henne i tetsjiktet på salgslistene her hjemme resten av høsten og utover vinteren. Men heller ikke denne gangen får Maria Arredondo utløst hele sitt potensial som vokalist. Enkelt og greit fordi en del av melodimaterialet er litt tynt. I tillegg er deler av arrangementene og produksjonen litt statisk med plastikklyd.

Dette gjør seg gjeldende allerede på åpningslåten, som er tittelkuttet. Og på hennes forrige singelhit, «Mad summer», som også er med her. Lydbildet virker fabrikkert og lider av mangel på sjel. Det lukter og låter produkt. Men disse forstyrrende elementene dominerer heldigvis ikke dette albumet.

Her er nemlig en serie med godbiter som gjør fungerer som poppa lykkepiller. Det gjelder først og fremst den nydelige balladen og den nye singelen, «Burning». Uten å bruke sitt stemmeleie verken så høyt eller så lavt som hun kan, sniker hun sin stemme inn i hjertet til lytteren med glødende varme på «Burning». På «Remedy» synger hun tostemt med Espen Lind. Det låter fett på en opptempolåt som har i seg mange klisjeer, men som likevel funker bra.

«Cross every river» er også deilig og uforpliktende pop med fengende melodilinjer i et fett lydbilde. Også den er skrevet av Espen Lind og Amund Bjørklund, slik som halvparten av resten av platen. Det ene bidraget til den amerikanske hitmaskinen Diane Warren heter «Some hearts», og er egentlig bare middels interessant. Denne låten kommer et stykke ned på Warrens liste over hennes blinkskudd.

Maria Arredondo skriver med andre ord ingenting selv som hun og staben hennes våger å inkludere på plate ennå. Greit nok det, men en tredjedel av melodiene på dette albumet burde vært bedre og hakket mindre dusinvarepreget.

For Maria Arredondo har stemme til å gjøre det hun synger på albumets beste spor; «Cross every river». Ingen elv er for stor. Hun kan krysse Skagerrak, Nordsjøen og Atlanterhavet i et jafs. Alle verdens hav. På sikt.

Men foreløpig er dette bare bra. Grei popunderholdning med enkelte sterke høydepunkt. «Not going under» vil holde Arredondo oppe kommersielt til neste gang. Da bør hun løsrive seg fra en del av de gjennomsnittlige poplåtene og flosklene som frarøver henne toppkarakter denne gangen.

Rune Slyngstad

Maria Arredondo

Not going under

Universal