KRISTIANSAND: Først skapte de musikalen Café Fatale som ble spilt på Rosegården. Så skapte de dramaet Fjellet som i kveld og lørdag kveld kan oppleves på biscenen på Agder Teater. Produksjonsselskapet Alter Ego Produksjoner består egentlig av to unge menn, i praksis av tre. De to er Knut Olav Sæves (28) og Jørgen Isaksen (24). Den tredje er Kristian Landmark (23). Isaksen og Sæves er formelt Alter Ego Produksjoner. Landmark er ansatt. Eller adoptert, som en av dem sier. Faktum er at de tre er gode kamerater, har samme brennende interesse for teater, har hver sine fagfelt og jobber svært godt sammen. Og så er de flinke til å samle rundt seg andre unge, kreative og dyktige mennesker med interesse for teater.— Med forestilingen Fjellet gav vi oss selv noen utfordringer. For det første ville vi skrive en tekst som holder. Dernest ville vi levere en historie som lar seg iscenesette. Og så ville vi få dette til å bli levende teater, og det i en sjanger som er mye brukt, en tradisjonell teaterform. Jeg føler at vi har kommet i mål, sier Knut Olav Sæves. - Vi har kommet et skritt videre med å utvikle vår stemme, fortsetter han.- Et klart mål var også at vi skulle ha et mer nakent teater denne gangen, i forhold til Café Fatale. Det hele ble strippet ned, litt minimalistisk, og vi måtte jobbe mer med selve historien for at folk skulle bli revet med, fortsetter Kristian Landmark. - Dere er omhyggelige med å snakke i vi-form hele tiden. Er det sånn at dere er sammen om alt?- Det er veldig viktig at vi er enige i utgangspunktet, at alle vet hva vi går for når vi setter i gang, sier Jørgen Isaksen. Han er teaterteknikeren i trioen. - Ja, vi diskuterer oss frem til ideer og utkast, det blir nesten som et familieråd, sier Sæves. Han er forfatteren, dramatikeren og regissøren. De tre «fant» hverandre da de jobbet sammen i Katedralskole-produksjonen Valerian i 2002. - Vi har felles interesser og ambisjoner og drar hverandre fremover. Men vi kan også være veldig strenge med hverandre. En får fort kjeft, men det er helt ok så lenge vi har felles mål og store ambisjoner. Og så har vi det veldig gøy sammen, sier Isaksen.- Vi har lyst til å skape noe som betyr noe, fortsetter Landmark. Han er medforfatter, komponist og musiker.- Bør ikke så unge folk som dere lage noe mye mer eksperimentelt og radikalt enn den nokså tradisjonelle forestillingen Fjellet?- Før en kan lage noe nytt og spesielt, bør en kunne fortelle en historie, sier Landmark. - Det forventes ofte av unge at de er såkalt nyskapende. Men mye av det som kalles nyskapende er jo bare varianter av noe som er gjort før. Og nyskapende i forhold til hva? Med Fjellet er vi nyskapende i forhold til oss selv, sier Sæves.- Tenker dere på at forestillingen må selge? At den må kommunisere med et publikum?- Vi er veldig klar over at vi ikke kan holde på med å lage teater uten at folk kommer og ser det, sier Isaksen.- Klart det er viktig med publikum. Hvis publikum er fornøyd, så er jeg også fornøyd. Det er jo fordi vi har noe vi vil si at vi skriver teater. En når folk på en annen måte enn ved å skrive et avisinnlegg, mener Landmark.De tre synes de har gode arbeidsmuligheter i Kristiansand og ser lyst på fremtiden. De har til nå klart seg uten Cultiva-støtte, og mener de som får slik støtte først bør bevise at de har fortjent det, at de kan klare å skape noe uten. De er veldig glade for støtten de har fått i Agder Teater, ikke minst at teatret har skaffet dem dramaturgisk ekspertise i Bodil Kvamme. - Hvis en skal kunne leve av teater her i byen, må mye skje. Men jeg har tro på en positiv utvikling. Miljøet må bli større, og ildsjelene må bli tatt vare på. De som har penger å dele ut må se etter de som virkelig brenner for noe, og ikke falle for gullgravere med powerpointpresentasjoner, sier Kristian Landmark.