KRISTIANSAND: — Når det satses på slikt VIP-opplegg bruker man gjerne mer tid og ressurser på å lage festival for en spesiell gruppe, og glemmer fort de andre. Man bør heller prioritere å skape en så fantastisk opplevelse som mulig for absolutt alle som skal på festivalen, sier han.

NRKs musikkekspert Asbjørn Slettemark er svært skeptisk til festivaler som fokuserer på egne VIP-områder og mener at tilbudet slike områder gir er noe arrangøren bør etterstrebe å tilby hele publikum.

Slettemark tror en slik satsning gir festivalene et dårlig utgangspunkt for fremtiden, og viser til flere andre festivaler i Europa som fokuserer annerledes.

— Jeg har nå nylig vært på Roskilde, og der er det i grunn ikke noe behov for et slikt område fordi det vanlige området er så bra. Det er nok grunnen til deres mangeårige suksess, slår han fast.

2000 VIP-billetter

For dobbel pris tilbyr nå flere festivaler egne VIP-billetter, de der får tilgang til egne barer, god utsikt mot scenen, eksklusive restauranter og private toaletter.

Holmenkollen Live har gjort det, Odderøya Live gjorde det for sine sponsorer og Palmesus legger 2000 billetter ut for salg - for alle.

En fjerdedel av festivalgjestene vil sitte i et eget inngjerdet område, med egne barer, toaletter og restauranter. Palmesus tilbyr også såkalte All access pass, som inkluderer både VIP på stranden – og gratis inngang og forbi køen under Palmesus Club på Kick.

Toffen tar avstand

Bookingsjef Toffen Gunnufsen frykter ikke den kommende VIP-trenden, men har tatt bevisst avstand fra det under hans tid i både Quart— og Hovefestivalen.

— Noen få skal ikke ødelegge for andre, så vi har aldri bygd opp en egen VIP-tribune foran scenen. De som er sponsorer og slikt får stå nede sammen med alle de andre. Man ser jo bedre der uansett, sier bookingsjefen.

Gunnufsen forstår likevel hvorfor noen festivaler velger å bygge slike områder, og ser den økonomiske gevinsten ved å åpne for salg av VIP-billetter.

— Dette er jo en måte å tjene penger på, så klart. Og de som står der og får gratis mat har da betalt for dette. Men man er selvfølgelig avhengig av at det kommer vanlige publikummere også, hvis ikke blir det nok ganske trist å stå der oppe, ler festivalgeneralen og legger til:

— Dette er jo et spørsmål om hvorfor man er på festival, ikke sant. Er man der for musikken eller er det andre grunner?

NOE FOR ALLE: Festivalsjef i Palmesus, Jesper Elimar Krumm, mener de gir et tilbud til alle, inkludert dem som ønsker en oppgradert festivalopplevelse. Foto: Amund Hestsveen

— Vi må tilby folk det de ønsker

Festivalsjef for Palmesus mener de ikke ekskluderer noen.

— Vi må tilby folk det de ønsker og det de er villige til å betale for. Det er jo ikke uten grunn at VIP-området i år er dobbelt så stort som i fjor. Gjestene våre ønsker forskjellige ting, sier festivalsjef for Palmesus, Jesper Elimar Krumm.

— Men skaper dere ikke en forskjellskultur ved å gjøre dette?

— Vi deler ikke opp folk. Alle kan gjøre dette. De eneste kriteriene er at de må være 20 år og betale litt ekstra for billetten, fastslår han.

Festivalen har siden oppstarten for fem år siden satset på slike VIP-områder, både for sponsorer og bedrifter, men først og fremst for dem som ønsker det Krumm kaller "en oppgradert festivalopplevelse".

Palmesus har aldri hatt et VIP-større område enn i år, med plass til 2000 av 8000 publikummere totalt. Krumm påpeker at det åpenbart er et marked for dette, da VIP-billettene alltid er de som har blitt utsolgt først. Det samme gjelder i år.

— Man kan jo grovt sett kategorisere oss som en festival, men først og fremst er vi Skandinavias største strandfest. Det er forskjell på det som skjer hos oss, enn å gå rundt i slagstøvler, legger Krumm til.