De tre er henholdsvis daglig leder av Musikkutstyrsordningen, direktør for Kulturtanken (tidligere Rikskonsertene og Den Kulturelle Skolesekken) og styreleder i Norsk forening for komponister og tekstforfattere (NOPA). Nå har de slått seg sammen for å levere et eget program for barn og unge på Arendalsuka.

— Et godt samfunn gir alle mulighet til å uttrykke seg, sier Edwards.

Hun forklarer videre at de ønsker å skape arenaer der barn og unge kan øve seg på å ytre seg gjennom kunst og kultur, og arenaer der de kan fremføre ytringene.

I løpet av tre dager inviterer Ung kulturytring til dialog mellom politikere og ungdom, med temaer som hverdagsintegrering, likestilling og rollemodeller.

Holvik mener det er svært bra at kulturlivet endelig har fått plass på programmet.

— Næringsliv og politikere snakker nesten ikke om annet enn behovet for kreative mennesker, men de gjør det uten å snakke med bransjen, sier hun.

Hvis vi bare rekrutterer fra halve befolkningen mister vi halvparten av talentene

Rhiannon Hovden Edwards

Balansekunst

Programmet for barn og unge ble offisielt åpnet i går, med blant annet opplesning av Olav H. Hauges dikt «Det er den draumen» på tre språk, og minikonsert med rapperne Sara & Arash fra Kristiansand. I tillegg ble Venstre-leder Trine Skei Grande intervjuet av Aftenpostens juniorjournalister.

Morgendagen har fått temaet «balansekunst», og handler blant annet om likestilling i musikklivet. Edwards tror unge trenger forbilder de kan kjenne seg igjen i, og at kjønnsubalansen i musikklivet delvis skyldes dette, og at man går glipp av mange talenter om dette ikke endres.

— Hvis vi bare rekrutterer fra halve befolkningen mister vi halvparten av talentene, sier hun.

— Vi har et ansvar for å sette dette på dagsorden. Jenter trenger rollemodeller, sier Holvik.

Ordfører i Arendal, Robert Cornels Nordli, hang opp sin ytring på ytringsveggen. Foto: Eli van der Eynden

Musikkbinge og ytringsvegg

På torget i Arendal er det også plassert en musikkbinge for anledningen. Her kan de som ønsker det stikke innom og prøve å spille i band. Musikkutstyrsordningen holder også på med et prosjekt om å plassere slike binger ved flere av landets asylmottak, for å skape en møteplass mellom unge asylsøkere og lokal ungdom.

Hver jækla bedrift i landet bør sponse en musikkbinge til asylmottak

Lin Marie Holvik

— Inne på mottaket er de asylsøkere, men utenfor er de helt vanlig ungdom. Når man er helt ny i et land kan man kanskje ikke språket, og derfor er det viktig å skape arenaer der de kan uttrykke seg uavhengig av det snakkede og skrevne ord, sier Edwards.

Holvik i Kulturtanken støtter prosjektet helhjertet, og kommer med en oppfordring.

— Hver eneste bedrift i landet bør sponse en musikkbinge til asylmottak.

På utsiden av bingen kan de som ønsker det skrive ned og henge opp sine egne ytringer. Arendals ordfører, Robert Cornels Nordli, var blant de første som benyttet seg av sjansen.

Leking med lyd

Ung kulturytring er også til stede på biblioteket i Arendal for anledningen. «Lyderia» er i utgangspunktet et undervisningsverktøy, i form av et online musikkspill. Der kan elever kan prøve seg på oppgaver innenfor flere områder av musikkfaget. Du finner blant annet rapkurs med Don Martin, og kurs i personlig sceneopptreden med Samsaya. Prosjektet ble lansert av Kulturtanken i fjor høst, og har per i dag rundt 15 000 brukere.

Hugo Strand og Mats Brattlie demonstrerer hvordan Lyderias lydinstrallasjon fungerer. Foto: Eli van der Eynden

Mats Brattlie og Hugo Strand har vært til stede med Lyderia på flere festivaler i sommer, og mener alle som prøver synes det er gøy.

— Det skal være lavterskel, og leking med lyd, sier Brattlie.

Han demonstrerer blant annet digitale trommer, fremtidsvarianten av å spille på skjeer, og en interaktiv lydinstallasjon med glasskrukker som reagerer på lys og bevegelse. De har også med seg en theremin, et elektronisk instrument som spilles på uten at man berører selve instrumentet.

- Det skal være leking med lyd, sier Mats Brattlie om musikkspillet Lyderia. Foto: Eli van der Eynden