Dette viser et av vakttårnene som sto langs Berlinmuren. Foto: German Archive
Her blir piggtrådgjerde mellom den østerriksk-ungarske grensen klippet bort. Foto: Archive OnlineFootage.tv
Dette viser et vakttårn ved den østerriksk-ungarske grensen. Foto: MTVA

— De fleste tenker at Berlinmurens fall startet i Berlin, sier Kristian Mosvold.

Sørlendingen er co-produsent på dokumentaren «1989», som er åpningsfilm på den store internasjonale dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX i København onsdag kveld. Samtidig vises filmen på over 50 kinoer over hele Europa, deriblant Aladdin i Kristiansand.

Oscar-nominert regissør

Filmens regissør er danske Anders Østergaard, som ble Oscar-nominert for «Burma VJ». Han mener Berlinmurens fall er den mest gledelige nyheten i hans levetid, og at det var naturlig å spørre hvordan det begynte.

— Jeg var forbauset over å oppdage at den første sprekken var et resultat av spontane handlinger av to menn. En av dem utfordret skjebnen og betalte med sitt liv. Den andre følte så mye skyld for hans død at han bare noen få timer senere kom fram til en beslutning som endret historiens gang, sier den danske regissøren i en pressemelding.

Det startet i Ungarn

Her ser vi statsminister Miklós Németh (i sort dress på andre rad) i det ungarske parlamentet i Budapest høsten 1988. Foto: Szalay Zoltán

De to mennene han sikter til, er Kurt-Werner Schulz og Miklós Németh. Schulz skulle sammen med sin kjære krysse grensen mellom Ungarn og Østerrike i august 1989, etter at grensen var blitt midlertidig åpnet for noen dager. Men de kom etter at grensen igjen var stengt. Det unge paret forsøkte likevel, men Schulz ble skutt av en ungarsk grensevakt og døde. Németh var da statsminister i Ungarn, og som et resultat av Schulz' død besluttet han å åpne grensen permanent.

— Det var der det hele begynte, sier Mosvold.

Némeths beslutning fikk følger i hele Øst-Europa, og 9. november falt muren i Berlin.

Europeisk samarbeid

Dokumentaren har et budsjett på omtrent ni millioner kroner, og er et samarbeid mellom produsenter i Danmark, Norge, Tyskland og Ungarn. Her hjemme har Mosvold engasjert Steffan Strandberg og Dan Korneli i Thelmax Film til å klippe tv-versjonen av dokumentaren, mens kristiansanderen Stein Berge Svendsen, som er bosatt på Lillehammer, har komponert musikken.

Kristian Mosvold (i midten) er co-produsent for "1989", mens Steffan Strandberg (t.v.) og Dan Korneli har klippet tv-versjonen av kinodokumentaren. Foto: Kjetil Samuelsen

— For meg som produsent støtter dette opp om andre ting jeg gjør. Og rent konkret så lærer jeg veldig mye av dette. Ting man ikke lærer uten å være gjennom slike produksjoner, sier Mosvold, som gjennom sin involvering har fått støtte fra NFI, Fritt Ord, Fond for lyd og bilde, Øst- og Sørnorsk filmsenter.

— Dette er ikke en produksjon vi er tungt inne i, men det betyr mye for produsenten og klipperne som er med på en slik stor internasjonal produksjon. Og det betyr at vi blir sett ut over våre grenser, sier Sørnorsk filmsenters leder, Kirsten Bonnén Rask.

- Kunstprosjekt

Etter visningen på Aladdin, der åpningsshowet fra København streames, blir det debatt. Alf Holmelid (SV), Mathias Bernander (H) og Terje Næss (Ap) deltar. Stein Christian Salvesen fra Stiftelsen Arkivet er ordstyrer.

— Filmen viser at kunst har en viktig rolle i å kommentere samtiden. Den er et kunstprosjekt der man får en annen innsikt i historien, som er viktig for å gjøre riktige handlinger i nåtiden, sier Mosvold.

Her stormer folkemengder gjennom et grensegjerde. Foto: German Archive