BURLESK: Disse nokså uskjønne scenene av Vanessa Baird er uten tittel, men bærer undertitlene "Hund" (til v.), "The female function is to explore" og "Mum". Foto: Kjartan Bjelland
RØDHETTE: Rødhette i Jule Nords versjon er ikke helt uskyldig, og er selv i ferd med å utvikle en hoggtann der hun stirrer inn i ulvegapet. Foto: Kjartan Bjelland

ARENDAL: Den islandske kunstneren, som blant annet har laget hårskulpturer til artisten Björk, bruker nemlig hår til å skape spektakulære kreasjoner som også finner vei til metropolens catwalk. Når hun nå velger Aust-Agders hovedstad som scene, er det første gang hun er i Norge:

— Jeg ønsket å skape et stedsspesifikt verk, og ettersom jeg faktisk bor i New York, er det veldig gøy å komme hit. Det er dessuten et svært profesjonelt utstillingssted med høy klasse, sier hun til Fædrelandsvennen.

"Shine" heter utstillingen Arnardottir deltar på, og skinner gjør det av de fem kunstnerne som åpner det som er Bomuldsfabrikens markering av stemmerettsjubileet 2013. Det mener i alle fall kurator Madeleine Park.

Superstjerner

— Det er fem kunstneriske superstjerner som lyser sterkt, og de markerer kickstarten på jubileumsåret, forteller hun.

Norske Vanessa Baird, finske Hannaleena Heiska, svenske Nadia Byrne og danske Julie Nord, er i tillegg til islandske Hrafnhildur Arnardottir kunstnerne som gjør "Shine" til samling eventyrlige historier, full av burleske skildringer og underfundig humor.

Vanessa Baird har nylig utsmykket regjeringsbygget R6 med en kjempeversjon av sin fantasirike, tegneserieaktige verden. Et bilde av hvordan hun selv følte seg etter avsluttet arbeid vises nå Bomuldsfabriken, sammen med en rekke absurde skildringer av kvinneliv mer eller mindre i oppløsning.

Også danske Julie Nord tar opp den kvinnelige identiteten i sine lett surrealistiske bilder, mens svenske Nadia Byrne løfter sine kvinner inn i filmen, og viser scener fra en drømmeaktig og mytologisk verden.

Hår fra grossist

Bare Hrafnildur Arnardottir er abstrakt i sitt uttrykk, men til gjengjeld er materialet veldig konkret: Hår. Enorme mengder ekte og kunstig hår, kjøpt fra grossister som leverer til frisører og parykkmakere.

— Hår er interessant fordi det bringer fram ekstreme følelser. Det kan være vindunderlig, og det kan være helt avskyelig, sier hun.

— Alle har et forhold til det, og du må bestemme deg for om du elsker det eller hater det, fortsetter Arnardottir som har gitt navnet "Vanity disorder" til installasjonen laget spesielt for Bomuldsfabriken.

Til den bruker hun ekte hår og friske mengder hårspray, mens andre verk utføres av syntetisk materiale i skarpe farger. Flere av dem har form som små planeter - eller kanskje celler sett gjennom et mikroskop.

Sprøtt landskap

— Jeg er fascinert av parallellene mellom det enorme universet og det mikrokosmos vi bærer inne i oss. Vi går med et helt sprøtt landskap inne i kroppene våre, sier den islandske kunstneren. Sine egne merkelige landskap materialiserer hun i gråsonen mellom kunst, håndverk, design, teater og performance, og ble nylig belønnet både med Nordens største tekstilpris, og Prins Eugen-medaljen i Sverige.

Nå inngår hun i kvinnekvintetten på Bomuldsfabriken som skal gi betrakterne noe å grunne på.

— Dette er alle kunstnere som gir noe, og får publikum til å tenke nytt. Det er anstrengende for en del mennesker, men det er jo slik kunsten skal fungere, fastslår kurator Madeleine Park.

Enslig hane i kurven

Håkon Bleken er den eneste mannen som får æren av å stille ut på Bomuldsfabriken i kvinneåret, og 6. april åpner han sin første separatutstilling i Arendal.

— Jeg har jobbet en stund for å få Bleken hit, og det er en liten sensasjon at en mann på over 80 år nå stiller med helt nye malerier, sier direktør Harald Solberg. For øvrig er utstillingsprofilen sterkt feminin resten av året, og hele sommeren vil bli preget av tekstilkunstner Inger Johanne Rasmussens fargerike arbeider.