— Forestillingen har fått kjempeblanda kritikker. Jeg synes det er gøy å være med på noe som det er så mye snakk om, sier Irene Theisen (27).

Kristiansandsjenta gikk i fjor høst inn i et årsengasjement ved Carte Blanche. I vinter er hun med i forestillingen «Pite | Sharifi», i anledning dansekompaniets 25-årsjubileum. Forestillingen hadde premiere på Den Norske Opera og Ballett i Oslo, og har vært på turné i Larvik, Bergen og Trondheim.

- Interessant diskusjon

Anmeldelsene i norsk presse har variert fra «samtidsdans uten dans» og «en meget pinlig opplevelse» til «et tidsskille i norsk dansekunst» og «dans - og vel så det».

— Det er sjelden man er med på noe som blir så tydelig kritisert i så ulike retninger. Det er spennende å lese, og se hvordan de argumenterer. Det er en interessant diskusjon å følge, sier Theisen.

Fra "Shadows remain silent", som vises i Kilden 13. mars. Irene Theisen ses midt i bildet. Foto: Erik Berg, Carte Blanche

Ny teatersjef

«Pite | Sharifi» er en todelt forestilling bestående av de to verkene «Shadows remain silent» og «Ten Duets on a Theme of Rescue». Det første er en urpremiere, koreografert av Hooman Sharifi, det andre en forestilling fra 2008, koreografert av Crystal Pite. Sharifi er den kommende teatersjefen på Carte Blanche, og sa etter premieren i Oslo hva han mente om den blandede kritikken:

— Terskelen min for ubehageligheter er svært høy. Ja, det var noen som gikk og noen som lo, men det var også mange som applauderte, fant forestillingen engasjerende og ga oss ros. Jeg nekter å tro at publikum er simple og enkle. Det viktigste er å overraske og engasjere folk. Jeg vil gi dem topp kvalitet, og rom til å tolke og dømme selv, sa han til Bergens Tidende.

Gruppedynamikk

Theisen er enig i at publikum ikke bare må være til stede for å bli underholdt, men må føle seg interessert i å se etter noe i dansen. Hun mener det handler om den generelle innstillingen til det å se på scenekunst.

Fra "Shadows remain silent", som vises i Kilden 13. mars. Verket har fått svært blandede kritikker. Foto: Erik Berg, Carte Blanche

— Pite sitt stykke er jeg ikke med på, så det er vanskelig for meg å si mye om. Men det er dans på teknisk og danserisk høyt nivå som jeg setter pris på som tilskuer. Hooman sitt stykke snakker først og fremst om måten det er jobbet fram på. Det er en gruppedynamikk, der alles innspill tas med i det totale. Vi prøver å finne ut av tematikken ved å speile de prosessene vi har vært gjennom, sier danseren.

Kildens syn

Kilden har uttalt tidligere at de ønsker å satse mer på danseforestillinger, både nasjonale og internasjonale.

— Carte Blance er et nasjonalt dansekompani. Når de reiser rundt, har vi en samarbeidsavtale, som gjør at vi tar dem inn på faste betingelser. Det er spesielt gunstig for oss. Så når det gjelder Carte Blance, vurderer ikke vi dem fra kunstnerisk synspunkt, men formidler det de gjør gjennom å være offentlig støttet kompani. Det kan være varierende meninger, og det må vi leve med. Vil ønsker å formidle dét det offentlige Norge ønsker Carte Blanche skal reise rundt med, sier Gunnar Grimstad, leder for kulturdriftsavdelingen i Kilden.

Ravnedans fem år til sommeren

Irene Theisen og de fem arrangørvenninnene jobber med sommerens dansefestival.

— Vi er i full gang med vill planlegging. Det er mye jobb, men veldig gøy, sier Theisen.

Irene Theisen gleder seg til å danse "på hjemmebane", men har hatt en lærerik tid i Carte Blance. - Jeg har lært mest av prosessen. Hooman er veldig givende og inkluderende, og det setter jeg pris på som utøver, sier danseren. Foto: Kjetil Samuelsen

Ravnedans ble første gang arrangert sommeren 2010, med 500 besøkende innerst i Ravnedalen. Til sommeren blir det forestillinger, seminarer og workshops fra 20. til 27. juli.

— Festivalnavnet har etablert seg, og det sprer seg gjennom både nasjonale og internasjonale dansere vi har hatt. Det har vist seg å være et stort publikum for samtidsdans i Kristiansand, sier Theisen.

— I år henter vi en forestilling som er produsert for barn og ungdom, og det er første gang vi gjør. Vi har hatt mye barn og ungdom blant publikum, så det er en etterspørsel vi føler publikum har kommet med, sier hun.

Til sommerens festival kommer det dansere, koreografer og pedagoger fra Norge, Sverige, Danmark, Finland, Italia og Israel.