KRISTIANSAND: — Det er provoserende å si det, men det er fellestrekk mellom jødeutryddelsen og mobbing i skolegården. Vi må gjenkjenne det som skaper et miljø der ondskap kan vokse, og vi må gjøre det for å kunne stoppe det, sier regissør Kristian Landmark.

Lørdag 9. februar settes "Valget" opp i Multisalen i Kilden. I forestillingen treffer vi tre venner som møtes igjen til 25-årsjubileum etter at de ble blodsøsken på barneskolen. Kvelden starter i hyggelige ordelag, men utvikler seg til heftig debatt om alvorlige tema.

ONDSKAP: I forestillingen "Valget" utfordres publikum til å tenke gjennom hva som styrer valgene vi tar i ulike situasjoner. Dette er en scene fra da de tre hovedrollene ble blodsøsken på barneskolen. I stykket treffer vi dem igjen 25 år senere. -Er det noe dette stykket gjør, så er det å sette i gang prosesser hos folk. Man går ikke uberørt ut av forestillingen, som rett og slett handler om hvordan det er å være menneske, sier Elisabeth Lindland. Foto: Lars Hoen

— Treffer både hodet og hjertet

Handlingen dreier seg om ondskap, helt fra den lille hverdagsløgnen til hvordan holocaust var mulig.

— Temaene i stykket er interessante, og de har jeg hatt med meg i lang tid. Men det å lage teater av det, å knekke koden for å kommunisere med publikum, har vært utfordrende. Jeg tror vi treffer både hodet og hjerte med forestillingen. Man blir berørt, det er emosjonelt. Jeg ønsker å lage en medrivende historie som angår oss, sier manusforfatter Elisabeth Lindland, som selv spiller i stykket.

— Det kan både berike og forstyrre, men jeg er glad for å spille i forestillingen også, sier hun.

Ønsket av Kilden

I oktober 2011 ble forestillingen vist for mange av byens niendeklassinger, gjennom Den kulturelle skolesekken (DKS). Teatersjef Ingrid Forthun så forestillingen og skjønte med en gang at dette kunne videreføres i Kilden.

STØT: Denne scenen i forestillingen er hentet fra virkeligheten, etter et eksperiment den amerikanske psykologen Stanley Milgram utførte på 60-tallet. "Læreren" (Lindland) gir en "elev" sterkere og sterkere støt, og blir etter hvert skeptisk ettersom voltstyrken og smertehylene øker. Men forskeren bak overtaler henne til å fortsette. Til slutt er voltstyrken dødelig, og "læreren" hører ikke lenger noen reaksjon fra "eleven". Foto: Lars Hoen

— Det er en bragd å levere teater som skaper så musestille rom som de gjorde der. Forestillingen treffer våre liv. Ved å flytte den til Kilden, får vi også en mulighet til å løfte kunstverdigheten i prosjektet, sier Forthun.

— Vi har fått inn en scenograf i Marita Skeibrok Holthe, vi har ny egenprodusert film og vi har nyskrevet musikk av Marius Christiansen, som får sin Kilden-debut. Vi har gjort vårt for å ta forestillingen opp et steg, sier Landmark, og legger til at det har vært en trygghet i å ha Forthun som konsulent i kulissene.

Utfordrer publikum

Etter forestillingen onsdag 13. februar, blir det arrangert en panelsamtale om ondskap i regi av Ordskifte. Kristian Landmark leder samtalen. Panelet vil bestå av Siri Gullestad, professor i klinisk psykologi ved UiO, Hans Grelland, professor i kvantekjemi og filosof ved UiA og manusforfatter Lindland.

— Jeg synes det er veldig flott å ta teateret og tematikk fra "Valget" ut i samfunnsdebatten. Jeg er jo med i Ordskifte, så da er det en perfekt kombinasjon. Vi skal ha en samtale på scenekanten i salen, forteller Landmark, som tror eksistensielle tema er på full fart tilbake i folks bevissthet.

— Det er en dragning mot eksistensielle spørsmål nå. Folk har lurt på det så lenge mennesket har vært på jorda, og nå tas de opp i en ny drakt. Det som er så bra med stykket, er at det finnes ikke moraliserende. Vi kaster en ball til publikum, og så må de ta den videre selv, sier regissøren.

— Et modig teater stiller eksistensielle spørsmål og løfter fram både det behagelig og det ubehagelige. Mellom de ytterpunktene oppstår det et rom for erkjennelse. "Valget" er en sterk og spennende forestilling, om ondskap, ansvar og valg. Det er duket for en meningsfylt kveld i teateret, sier Forthun.