— Det blir bare norsk musikk. Det blir noe klassisk, og noe light underholdningsmusikk fra 1950- og 60-årene, sier dirigent Terje Boye Hansen til Fædrelandsvennen.

Historisk musikk

Han er nettopp ferdig med en prøve. 8. januar åpner Kilden dørene for publikum. Det er solgt og reservert til sammen 2643 billetter til de tre konsertene som skal holdes med Kristiansand Symfoniorkester (KSO).

— Det er grunnlovsjubileum i år, så derfor måtte det bli norsk. Jeg har bevisst valgt bort Grieg, for han får vi høre så mye fra ellers i år. Jeg har valgt ut stykker fra historien som Dragedukken til Enevold de Falsen. Han er far til Christian Magnus Falsen, grunnlovens far, forteller Terje Boye Hansen.

Det blir også musikk blant annet av Johan Øian, Fritz Austin, Reidar Thommesen og Edvard Fliflet Bræin og Sigurd Lie.

Men han vil ikke røpe alt fra programmet, for han skal nemlig også opptre som konferansier og fortelle om alle stykkene til publikum.

- Institusjon

Dirigent Terje Boye Hansen hyller grunnloven i Nyttårskonserten i Kilden. Foto: Jon Anders Skau

Boye Hansen er tilbake i Kristiansand for å dirigere sin 14. nyttårskonsert. Her er det alle typer mennesker som kommer, ifølge dirigenten.— Det begynte i Sørlandshallen med over 3000 besøkende. Dette har blitt en institusjon. Senere hadde vi mange forestillinger på teateret, før vi kom til Kilden.

— Hvorfor har du gjort dette så mange ganger?

Jeg kommer tilbake fordi folk vil ha meg. Jeg oppfatter det nærmest som et krav at jeg er her. Det er hyggelig å komme tilbake, men jeg må nok innse at det går mot slutten nå, forteller dirigenten.

Skryter av orkesteret

Han er fornøyd med årets program, og musikerne får bare skryt:

— Prøvene har gått veldig bra. Dette er hyperproffe folk. Er det noe de ikke kan, så lærer de det veldig fort. Dette blir bare bedre minutt for minutt.

I fjor vakte Per Arne Glorvigens nummer "Josef og Maria på språkreise" sterke reaksjoner etter nyttårskonserten, og Fædrelandsvennen fikk flere leserbrev angående innslaget.

Boye Hansen er overrasket over at noen oppfattet innslaget som blasfemisk.

— Er det noe som publikum vil reagere på i år?

— Nei, jeg tror ikke det. Skal det være noe, så kan det være noen som vil si at det ikke blir seriøst nok med tanke på symfonimusikk, men jeg tviler egentlig på det.

Vil spille inn operaer

Når Terje Boye Hansen er ferdig med nyttårskonsertene vender han tilbake til sin faste arbeidsplass, Den Norske Opera. Der har han flere prosjekter på gang, men dirigenten forsker også på gamle norske operaer. Han brenner for den gamle, ukjente, norske musikken.

— Det er nok 60–70 operaer jeg ikke har sett på ennå. Det er veldig mye som ligger gjemt og glemt i mange skuffer. Jeg vil gjerne spille inne flere slike stykker. Man må som regel gjennom mye møkk før man finner perlene, sier dirigent Terje Boye Hansen.