— Det er en helt genial film. Den er på et vis minimalistisk, men med en fantastisk helhet. Og den er fargerik og absurd. Merkelig absurd - som er midt i blinken for meg, sier Hilde Hefte - Sørlandets ubestridte jazzdronning.

Bagdad_cafe_ver1.jpg

«Bagdad Café» hadde premiere i Europa i november 1987, og fikk en rekke priser — blant annet den norske amandaprisen for beste utenlandske film.Historien tar utgangspunkt i en kafé i Mojaveørkenen i California langs den gamle amerikanske hovedveien Route 66 - som for øvrig strakk seg nærmere 4000 kilometer, fra Chicago, Illinois til Los Angeles, California.

Øde

I 1985 ble Route 66 tatt ut av hovedveisystemet i USA. Det medførte trøbbel for «Bagdad Café» - som er basert på et virkelig sted.

Bilde fra en scene i filmen Bagdad Café. Foto: NTB Scanpix

— Det ble et øde som ingen kom til. Det var bensinstasjon, motell og kafé - og plutselig var det helt tomt. Filmen handler om hvordan de får stedet til å leve, forteller Hefte, som ble så glad i filmen at hun gikk sammen med en gjeng og hentet den tilbake til kinoen i Kristiansand tidlig på 90-tallet.- Den inneholder mye jeg ikke engang kan sette fingeren på. Samtidig er den så enkel i det komplekse - så poetisk og vakker i det absurde. Disse menneskene bor et sted hvor det ikke fins noen ting. En av karakterene ønsker å bli pianist, men han har ikke noe sted å øve - så han har malt et piano på en treplanke, og der driver han og øver på Bach, sier Hefte. Og legger til:

— Musikken er også fantastisk, og den var genial den gang.

Ørken

Lydsporet består blant annet av låten «Calling You», fremført av gospelartisten Jevetta Steele, og i en produksjon som var vesentlig mer luftig enn det meste i sin samtid.

— Dette var slutten av 80-tallet og man kunne jo bli tullete av lysrør, permanent, pastellfarger og synth - det ene skulle overgå det andre. Her er lydbildet laget som en ørken. Som et slettelandskap. De har lagt det helt ut i kantene, i stedet for å samle lydbildet i midten. Det var en annen måte å lage musikk på. Veldig ulikt Hollywood og veldig ulikt 80-tallet.

— Har du hentet noen direkte inspirasjon herfra?

— Jeg hadde den i bakhodet på deler av det siste jeg gjorde, bestillingsverket til Tall Ships. Det handler om ikke å lesse på med altfor mange toner samtidig, holde det nede og tørre å lage det gjennomsiktig. La hver tone i kompet være viktig og likevel ha «guts» nok til ikke å bruke for mange av dem, forklarer Hefte. Og slår fast at hun like gjerne kan la seg inspirere av en film som av en annen musiker.

— Film er bilder, og bilder skaper musikk. Det er sånn det funker, det kan komme fra hvor som helst, sier hun.

Tv-serie

I 1990 spilte Whoopi Goldberg en av rollene i en tv-serie basert på filmen. Regissør Percy Adlon sto også bak tv-versjonen, men det ble med én sesong på lufta.

Hefte kjenner ikke til serien, og ønsker heller ikke å se den.

— Jeg tror jeg vil bli skuffa.