KRISTIANSAND: — Det blir ikke akkurat Gimlemessa dette her, sier Erik Faber.

I dag drar popsangeren for å promotere seg selv til europeisk musikkbransje på gigantmessa Popkomm i Berlin.

Dette betyr ikke at vi til uka får se en Erik Faber som beinflyr etter tyske platefolk mens han bombarderer dem med x antall eksemplarer av sisteplata «Passages». Som sørlendinger flest er Faber altfor beskjeden til å finne på noe slikt.

— Men jeg har sendt noen mailer og avtalt noen møter, så får vi se, sier popsnekkeren, som drar nedover på initiativ fra Sørlandets Kunnskapspark.

Erik Faber, platedirektør Jan Kenneth Transeth i Karmakosmetix Records og Berent Philip Moe som er låtskriver/produsent, er blant de 20 kristiansanderne som i dag setter seg på flyet for å dra til Popkomm. Alle tre skal selge seg selv eller businessen sin på ulike måter. Men forventningene har de ikke skrudd altfor høyt.

— Jeg står uten kontrakt nå etter at jeg ikke fornyet med Sony i fjor høst. Dermed er jeg friere til å finne innganger til det utenlandske markedet. Jeg mener jo selv jeg har noe å komme med. At jeg for eksempel var noen uker på radiolistene i Hellas, skulle tyde på at jeg er salgbar i utlandet, sier Faber.

Discman og plugg

Han skal ha med en discman med egen musikk på og plugge proppene inn i flest mulig bransjeører i uka som kommer.

— Det er det aller mest effektive: Å få folk til å lytte der og da. Folk kommer gjerne hjem med 100-150 promoer og det skal mye til at de hører på plata da, sier Jan Kenneth Transeth, som har vært på Popkomm før. Det var for to år siden.

— Da møtte jeg masse hyggelige folk, men det er bare en av dem jeg har kontakt med ennå. En annen virket veldig interessert i ett av bandene jeg hadde i stallen da. Alt så bra ut helt til han plutselig fikk fyken av selskapet sitt et halvt år senere. Det sier litt om hvor flyktig dette er, sier Transeth.

— I denne bransjen er ingenting sikkert før du sitter med plata i hånda, og selv da kan de komme og ta den fra deg, sier Faber.

Hans tidligere bandkollega fra gamle Pale, Berent Philip Moe, drar for å selge seg som låtskriver.

— I utlandet er det mye vanligere enn i Norge at publishingselskaper kjøper låter som brukes av andre artister, sier Moe.

Han jobber i trespann med Tom Erik Oksvold og Tom Hugo Hermansen når det gjelder låtskriving. Sistnevnte har allerede etablert seg i Hamburg etter å ha fått kontakt med tysk bransje. Men heller ikke Moe har de store forventningene til turen.

Teamfølelse

— Det viktigste her er kanskje selve initiativet. Dette kan bidra til å endre holdningene og bedre miljøet. Det har tradisjonelt vært litt jantete og på hver sin tue her i byen. Nå får vi en teamfølelse av å dra nedover, og blir kjent på en annen måte, sier Moe.

— Dessuten har jeg aldri møtt så mye norsk platebransje på ett sted som da jeg var på Popkomm, sier Transeth.

Han har lært verdien av freidig frekkhet når det gjelder å selge seg inn. Med den største selvfølge har han sendt mail til en mengde tyske medier med forespørsel om hvorvidt de vil lage noe om Evan Seleven, Transit eller Stille Opprør som er de tre bandene han skal promotere.

— Jeg har fått svar fra ti prosent. En av dem var Der Spiegel som brukte to min. på å svare:

«We'll be there. With camera», sier Transeth og ler fornøyd.