Bossa Nova. USA 1999. Regi: Bruno Barreto. Produsent: Lucy Barreto. Manus: Alexandre Machado. Fernanada Young. Basert på en novelle av Sergio Sant'Anna.

Skuespillere: Amy Irving. Antonio Fagundes. Alexandre Borges. Stephen Tobolowsky. Giovanna Antnelli. Denne myke, halvt tilbakelente romansen er produsert i USA, men den har brasiliansk regissør, brasilianske manusforfattere, og handlingen er basert på en novelle av en sør-amerikansk forfatter ved navn Sergio Sant'Anna. Og kanskje aller mest vesentlig: filmen er innspilt i Rio de Janeiro Og filmens tone, selve det menneskelige klimaet, er grundig søramerikansk. Den omhandler flere par, deres forsøk på å finne Kjærligheten. Derav følger flørt, forviklinger, forvirring, rare bevegelser, sinne og stor sødme. I sentrum beveger Mary Ann Simpson (Amy Irving) og Pedro Paula (Antonio Fagundes), henholdsvis en middealdrende, amerikansk enke som underviser i engelsk og en middelaldrende advokat, frustrert og nyseparert. Mellom dem oppstår det nølende, men skjønn musikk. Og at det kan oppstå skjønn musikk mellom middelaldrende mennesker med arr av selve Livet, kan det laves nydelige filmsekvenser om og av. Og det er det regissør Barreto makter å gjennomføre på nennsom, silkeaktig fin måte. Rundt de to grupperer det seg forhold og det blir utskilt enkeltskjebner. Alt fortalt med myk, lett hånd og ånd, med formsikre og detaljbevisste skuespillere, og tilsatt denne sensuelle musikken du forbinder med fiolette netter, dødsfarlig parfyme, svak hvisken i palmer og lyden av fjern døsing fra havet. For de innvidde: Jobim-musikk. Moral? Jada: Kjærligheten vinner til slutt. Tross alt, tross alt.