Nå er filmen her.

Dens regi er rytmisk, rapt skiftende, presis, den har «musikalitet» i seg, regissør Ron Marshalls tidligere arbeid med musikaler viser seg skarpt og klart.

Historien skrur seg om den legendariske geishaen Sayuris liv.

Substansmessig er første halvparten den desidert mest interessante: Den viser lange gløtt inn i de japanske geishaens delvis lukkede verden, den er en form for kulturhistorie, samtidig som den søker å forklare geishaens vesen og funksjon.

I så måte sies det blant annet: «En geisha er verken hustru eller prostituert. En geisha selger ferdigheter. Geisha betyr kunstner. Og en geisha er som et kunstverk i bevegelse».

Siste halvparten både blekner og blir til et mer kulørt melodrama.

Noe som begynner med den andre verdenskrigs komme, deri flukt og en karrig tilværelse i total anonymitet for den tidligere feirede geishaen. Inntil hun kommer til storbyen igjen.

Siste halvparten er en kjærlighetshistorie, men fortalt på en underlig kraftløs og blodløs måte. Et drama som kun virker som en gjenfortelling av et drama.

Knut Holt

Geisha

USA 2005

Regi: Rob Marshall

Manus: Robin Swicord

Skuespillere: Ziyi Zhang, Ken Watanbe, Michelle Yeoh