I en ny rapport fra plateselskapenes internasjonale bransjeorganisasjon, IFPI, rapporteres det om at salget av nedlastbare musikkfiler er fordoblet.

Den danske avisen Jyllands-Posten skriver torsdag at nedlastede produkter nå står for 10 prosent av det samlede platesalget, mens plateselskaper eksperimenterer med å finne nye digitale musikkprodukter som skal tiltrekke brukerne.

Ikke tilsvarende økning

Det anslås at det er blitt omsatt for omkring 13 milliarder kroner i nedlastede filer i 40 land, men det er ikke nok for musikkindustrien til å kompensere for fallet i antall solgte cd-plater og dvd-er.

— Disse tallene korresponderer ikke, da tallet på salg av faktiske produkter har gått ned, mens salget av nedlastbare filer ikke har økt tilsvarende, sier Marte Thorsby i IFPI Norge.

Forbrukeren vinner

Til syvende og sist er det forbrukeren som sitter igjen som vinner, da de har tilgang til musikk, ringetoner og videoer 24 timer i døgnet, skriver IFPI i sin rapport.

Piratindustrien har skylda

Musikkbransjen gir fortsatt piratindustiren skylden for det fallende salget, og det digitale markedet er ikke forventet å fylle det fallende salget av cd-og dvd-er i 2006. — Vi går jo ut mot piratnedlasting, og advarer mot resultatene, sier Thorsby.

— Hva er resultatene hvis det fortsetter?

— De store aktørene vil ikke satse i like stor grad på å gi ut musikk, konkluderer Thorsby.