I denne første spillefilmen er det Krister Henriksson som tolker Wallander. Rent personlog føler en faktisk at han ligger romanenes Wallander nærere enn hva Lassgård gjorde. Lassgård kunne iblant virke for barsk, for fremfusende, for fysisk tydelig.

Til saken: Temaene er konfliker innen familien – Wallanders datter er nyutdannet som politi og begynner å arbeide nært sammen med sin far – og tre vidt forskjellige saker som etter hvert viser seg å ha forbindelseslinjer: Drap på en eldre kvinne i skogen. Tyveri av store mengder sprengstoff fra et militærlager. Og et ritualmord i en kirke. Dette har igjen én tråd til privatlivet til Wallanders datter.

Deler av dette er ekstremt. Men som vi alle vet: Deler av livet er både ekstremt og sykt. Så vi godtar og tror på dette.

Som film er det tett og sømløst sammenvevd. Regien er kjølig og lett distansert, noe som kler stoffet. Og skuespillerne foretar seg sine ting med kløkt og forståelse. Og det hele er «mankellsk»: Solid kriminalintrige koblet sammen med samfunnsanalyse og samfunnskritikk.

Tett, kløktig Mankell-krim

Før frosten

Sverige 2004

Regi: Kjell-Åke Andersson etter en roman av Henning Mankell.

Skuespillere: Krister Henriksson,Johanna Sällström, Angela Kovacs.