BOK

Hjem til Europa?

Forfatter: Jahn Otto Johansen

Samtidshistorie

Forlag: Aschehoug

Jahn Otto Johansen må vel regnes som Norges fremste ekspert på sentral— og østeuropeiske land. Han har skrevet en lang rekke bøker om dette temaet belyst så vel historisk, politisk som kulturelt.

Nå er han ute med en ny bok der han tar for seg EU-utvidelsen 1. mai i år og hva det skaper av problemer og forventninger.

Johansen konsentrerer seg om Polen, Tsjekkia, Slovakia og Ungarn samt to som står på venteliste, Romania og Bulgaria. Det baltiske statene blir ikke nevnt.

Forfatteren legger stor vekt på den historiske og kulturelle bakgrunn og trekker linjer tilbake til tiden før første verdenskrig. Og han anskueliggjør at det nok er en dypere kløft som skiller Øst-Europa fra Vest-Europa enn 45 år med kommunistisk diktatur.

Levende skriver Johansen om mennesker bak historien, mennesker han har møtt og intervjuet gjennom et langt journalistliv. Interessant er det også at han trekker paralleller til forfattere som Elias Canetti og Robert Musil. Han skriver om korrupsjon, som preger flere av de gamle østblokkland, om politiske strømninger og om antisemittisme som dessverre finnes i rikelig monn, kanskje spesielt i Polen.

Og om det kompliserte forholdet Polen har til sine sterke naboer, Russland i øst og Tyskland i vest. Kanskje vil utviklingen fremover bli fredelig, kanskje ikke. Spørsmålstegnet i bokens tittel røper nok en viss tvil hos forfatteren. Og han begrunner det med at østeuropeerne ikke i noen vesentlig grad ble nådd av ideene fra renessansen og heller ikke av strømningene fra den franske revolusjon som skulle bli så skjellsettende for landene i vest.

Dette er en bok som nok forutsetter en relativt velorientert leser. Ikke desto mindre er det en viktig bok skrevet av en forfatter som har bred og grundig innsikt i temaet han belyser. Og kunnskap er viktig. Spesielt veldokumentert og innsiktsfull kunnskap om tiden vi lever i nå. Derfor er dette også en bok som gjerne kan anbefales som et supplement til historie- og samfunnsfagundervisningen i videregående skole.

Torbjørn Trysnes