KRISTIANSAND: Monica Csango, journalist i TV2, har laget dokumentarfilm om det man ikke snakket så mye om i hennes egen familie.Den vises for tiden på den store filmfestivalen i Göteborg, der flere av forestillingene lenge har vært utsolgt. Den 21. februar blir den vist i TV2.Evig din heter filmen, og her dreier det meste seg om Monicas farfar. Vi ser ham på mange om lag 65 år gamle filmklipp, vinkende, smilende, flørtende med kamera, alltid ulastelig antrukket og svært så lykkelig sammen med kvinnen som ble hans hustru. Ferenc Csango het han, født i 1909, og i Ungarns hovedstad, Budapest, drev han på 1930-tallet en spesialbutikk for lærvarer. Han ble gift med vakre Magda i 1939.Men barnebarnet, filmskaper Monica Csango, har aldri sett ham.Monicas far, den tidligere avdelingsoverlegen på sykehuset i Kristiansand, Peter Csango, har heller aldri sett ham.Ingen av hans nærmeste har sett ham siden han ble erklært savnet fra en arbeidsleir for jøder i Ukraina i 1943. På begynnelsen av krigen ble han arrestert av nazistene og ført til denne fangeleiren. Tilbake satt hans unge kone som da var gravid. Siden drev hun forretningen videre — med firmanavnet Csango i store bokstaver ved inngangen. En butikk i Bombay

Og slik kunne den historien ha endt - hadde det ikke vært for at noen kom på besøk i forretningen en dag midt på 1970-tallet og stilte et tilsynelatende helt absurd spørsmål:Om det var slik at lærvarefirmaet Csango i Budapest hadde en filial i Bombay i India?Så viste de et bilde fra butikkfasaden i Bombay. Den var omtrent identisk med butikkfasaden i Budapest!Peter Csango, sønnen som ble født noen måneder etter at faren forsvant, skrev et brev til firmaet i Bombay. Han fikk til svar fra eieren om at den butikken ble overtatt fra «en ungarsk gentleman» i slutten av 1940-årene. Så ble ballen lagt død.- Men historien om farfar har vært i familien vår i alle år, sier Monica Csango til Fædrelandsvennen. - Farfar var den store helten for farmor som dyrket ham som en helgen. Hun har sågar spart på leppestifter som han ga til henne på slutten av 1930-tallet. Familiemysteriet

For tre år siden besluttet hun å lage en film om dette mysteriet fra hennes egen familie. Inspirert var hun av andre personlige dokumentarfilmer, ikke minst Alt om min far. Fra TV2 og andre finansieringskilder for film fikk hun god støtte, og i de siste to år har hun arbeidet med prosjektet - det siste halve året på fulltid.Først besøkte hun sammen med filmteamet sin gamle, livlige farmor Magda i Budapest. Der fikk hun også tak i unike 8 mm filmopptak av farfar og farmor fra slutten av 1930-årene. - Jeg har vel i filmen min brukt 99 prosent av de opptakene som hadde ligget i farmors skuff siden den gang, forteller Monica.Siden reiste hun og faren, Peter, til Bombay, for å se om det var spor tilbake etter han som kanskje hadde vært Ferenc Csango - som kanskje frivillig hadde valgt å forlate kone og nyfødt barn, og som siden aldri ga livstegn fra seg.Hva de fant ut kan vi se på TV2 senere. Hemmeligheter og følelser

Monica sier: - Denne filmen handler om en familie med hemmeligheter - og om følelser. Om hvordan følelser går i arv i generasjoner. Det er som den stillheten som oppstår i juleselskaper når noen i en familie stiller det spørsmålet om temaet som alle vet om - og som ingen snakker om. Det forsvinner mange mennesker hvert år, og de som sitter tilbake, opplever en enorm sorg. Men noen ganger er sannheten annerledes enn hva man først trodde. Folk forteller løgner hele tiden - og det får konsekvenser.- Følte du noen ganger at historien kunne bli for privat?- Siden jeg her både er regissør og deltaker, var det viktig å ha folk rundt meg hele tiden som kunne hjelpe meg å se ting utenfra. Bare for et par år siden var det utenkelig å utlevere seg selv og familien foran kamera. Jeg kan skjønne at noen vil finne filmen for privat. På den annen side må det til hvis man skal hente fram de dype følelsene i en slik historie og forstå hvorfor folk handler som de gjør. Jeg er ikke enig i uttrykket «let sleeping dogs lie».- Har denne prosessen gjort noe med deg personlig?- Jeg tror kanskje at jeg har fått mer innsikt i menneskesinnet. Jeg forsøker nå å være mer tolerant i forhold til hvilke valg folk tar i livet.- Jeg var sliten i sommer, men det var aldri spørsmål om å slippe prosjektet på noe tidspunkt. Det var en viktig film for meg å lage. Og jeg har fremdeles svært god kontakt med min farmor, sier Monica Csango.Filmen hennes blir ikke vist på norske kinoer, men kommer til å bli sendt til diverse filmfestivaler etter visningene i Göteborg. Hun har også fått henvendelse om å utvikle historien til en spillefilm.svein.h.moe@fedrelandsvennen.no