Utstillingen Lofotens malere ved Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø viser 18 malerier av kristiansandsmaleren Johan Nielssen (1835-1912). I tillegg vises malerier av Otto Sinding, Adelsteen Normann og Gunnar Berg. Utstillingen åpnet sist lørdag og varer helt til 10. oktober.Fem av Nielssen-maleriene er utlånt fra Sørlandets Kunstmuseum, fire fra Nasjonalmuseet for kunst og resten fra private eiere. Katalogen har et omfattende kapittel om Johan Nielssen, skrevet av kurator Knut Ljøgodt med generøs hjelp av kristiansanderen Terje Strøm-Olsen. Strøm-Olsens bok Johan M. Nielssen — Sørlandets skildrer, utkommer senere i år. Oppdaget av Nielssen

Det var realistgenerasjonen av norske malere som i andre halvdel av 1800-tallet virkelig «oppdaget» Lofoten som objekt for kunstmaleriet. Rett nok hadde romantikkens malere Matthias Stoltenberg og Peder Balke besøkt Lofoten, men det var først etter Johan Nielssens Lofoten-opphold i 1870 at området ble yndet oppholdssted for kunstnere. De som fulgte var Otto Sinding, Adelsteen Normann og Gunnar Berg. Johan Nielssen var født i Kristiansand i 1835. Han studerte i 1860-årene under Hans Gude i Düsseldorf, senere i Karlsruhe. Da han i 1870 reiste til Lofoten for å male, var det et ganske uvanlig valg. Nielssen hadde hørt om Lofotens dramatiske kystnatur fra kunstneren og fyrdirektøren Carl Frederik Didriks gjennom sin venn Frederik Collett. Friske strøk

Nielssen ble i Lofoten hele sommeren og utførte en rekke skisser og mindre malerier, især fra Henningsvær og områder rundt. Disse er utført med friske strøk og preget av en umiddelbar nærhet til motivet, i tråd med det fremvoksende friluftsmaleriets idealer. På grunnlag av skissene malte han senere flere store bilder fra Lofoten. I 1870-80-årene bodde han i München, senere Wien, før han slo seg ned i sin fødeby Kristiansand og ble en Sørlandets maler.I ettertid har Johan Nielssen i stor grad vært glemt. Han ble presentert sammen med flere av sine samtidige i utstillingen «Svermeri og virkelighet: München i norsk maleri» i Nasjonalgalleriet høsten 2002. Tre etterfølgere

Den som gjerne får æren av å ha oppdaget Lofoten er Otto Sinding (1842-1909). Men han kom først til Svolvær i 1881-82, og da hadde altså den glemte maleren Johan Nielssen vært der allerede 12 år tidligere. De to var omgangsvenner i München, og sannsynligvis er det Nielssen som har anbefalt Sinding å reise til Lofoten, forteller pressemeldingen. De to andre Lofoten-malerne i utstillingen er begge knyttet til stedet av fødsel. Adelsteen Normann (1848-1918) var fra Vågøya i Bodin utenfor Bodø og spesialiserte seg på norske fjordlandskaper, især fra Lofoten og Nord-Norge, samt fra Sognefjorden. Gunnar Berg (1863-1893) var født og oppvokst i Svolvær som sønn av en væreier. Han dro, som de andre, til Düsseldorf for å lære, og fikk antakelig undervisning av Normann. Utstillingen viser hvordan disse fire malerne har fremstilt Lofoten i malerkunsten og dermed skapt en forestiling om hvordan dette området burde fremstilles. Utstillingen viser også forbindelsen mellom deres verk. Med disse kunstnerne var Lofoten-naturen etablert som en egen motivkrets som kom til å utøve stor tiltrekningskraft på senere kunstnere, blant dem Theodor Kittelsen, Betzy Akersloot-Berg, Christian Krohg, Thorolf Homboe, Axel Revold og Per Krohg. Artikkelen bygger på pressemelding samt katalog fra Nordnorsk Kunstmuseum.