Å bli stilt i skyggen av noen er vanligvis ganske ubehagelig. Men det virket ikke som om mannskapene i Christianssand String Swing Ensemble og Hot Club de Norvège følte det særlig vanskelig å bli stilt i skyggen av sin unge solist, nederlandske Jimmy Rosenberg.Tvert imot virket det som om den fenomenale gitaristen hadde en evne til å rive de andre med seg. Han inspirerte, han skapte et medrivende sug i musikken, et rytmisk driv som pisket til innsats og en improvisatorisk kraft som rett og slett forbløffet. Men de ble altså stilt i skyggen, de andre, uten at det ligger noe negativt i det i denne sammenhengen. En ting er å hoppe etter Wirkola, unnskyld, Rosenberg. Men tenk å få hoppe sammen med ham, gå sammen ut fra hoppkanten, finne rytmen i svevet sammen og så få lov til å lande, nærmest sånn hånd i hånd, eller gitarfinger i gitarfinger, i den vakreste kadensen du kan tenke deg. Det må være både inspirerende og lærerikt. Det var fullt hus på Aladdin, og det var stormende jubel. Et voksent publikum som vet hva Hot Club de Norvège står for, og som har lært å kjenne Christianssand String Swing Ensemble som meget solide musikere og entertainere, som humørspredere og musikalske gromgutter, dette publikum fylte byens fremtidige rock-scene med forventingsfull stillhet. Christianssand String Swing Ensemble varmet opp med Granada, med Miguel Emilio Steinsland i kraftfull utfoldelse. Så kom kveldens solist, Jimmy Rosenberg, og dermed var i grunnen kveldens standard satt. Måpende hørte vi den ene vanvittige soloprestasjonen etter den andre, og de som var heldige å få se, var vitne til en fingerferdighet mellom og på strengene som må høre til det absolutt sjeldne. Men ut over det ble vi vitne til en dypt fundert musikalitet. Når Jimmy Rosenberg spilte satt jeg av og til og tenkte at ja, slik gjør han, og selvsagt gjør han det, fordi dette løpet, denne akkorden, denne kadensen, denne tonalitetsrekkefølgen er åpenbart riktig etter all musikkteori i akkurat dette øyeblikket. Samtidig satt jeg og var klar over at dette nok i langt større grad handler om musikalsk intuisjon, eller skal vi si musikalsk urkraft. I noen mennesker er musikaliteten lagt ned som en gave i større grad enn hos andre. Disse kan utfolde musikk til menneskers umiddelbare glede, samtidig som de forbløffer musikkteoretikere med en umiddelbar innsikt i musikkens lover. Slik var vi vitne til Jimmy Rosenbergs bruk av det noen vil kalle gitarklisjeer, for eksempel. Visst glir det fort, visst er det effekt. Men i denne gitaristens hender ble det mer enn fart og fest. Det ble pirrende musikalske forløp, store musikalske spenningsbuer, utfordrende harmoniske løsninger og — en engasjerende musikk langt ut over det rent virtuose. Og så har jeg ikke sagt et ord om alle de andre medvirkendes fine spill. Men de var der de også og bidro til en fantastisk string-swing-kveld, en kveld vi vil huske lenge.Emil Otto SyvertsenKONSERTString-swing-gitaristen Jimmy Rosenberg med Christianssand String SwingEnsemble og Hot Club de Norvege.Aladdin blå lørdag kveld.