KRISTIANSAND: I tillegg til å være sjef for Agder Teater er Gunnar Grimstad daglig leder for Opera Sør. I dag er han svært godt fornøyd med den nylig undertegnede avtalen mellom Opera Sør og Den Norske Opera (DNO). — Den strategien vi la til grunn da Opera Sør ble etablert i 1997/98 ser vi nå fruktene av. Det som var viktig for oss var å få til en samling av alle kreftene under en paraply, særlig med tanke på Agder Teater og Kristiansand Symfoniorkester (KSO). Når DNO nå har valgt oss som samarbeidspartnere, skyldes det nettopp denne strukturen. Det er mye enklere for DNOs ledelse å forholde seg til én intitusjon, Opera Sør, med én daglig leder, enn å forholde seg til en rekke ulike institusjoner slik de må i Bergen og Trondheim, forklarer Grimstad. Han forteller at det er utformet planer for opera både i Bergen, Trondheim og Kristiansand, men det er bare i Kristiansand man har nådd frem til den modellen Opera Sør representerer i dag. - Dermed blir vi den første Opera II i Norge. Tanken er at noe liknende skal skje i de andre byene, men vi er først. Så kan vi kanskje håpe å få et forsprang, sier han, og må samtidig erkjenne at det lå en forskjellsbehandling i det siste statsbudsjettet der Bergen og Trondheim fikk 750.000 kroner hver til opera, mens Kristiansand fikk 500.000. - Den nye avtalen skal vi nå bruke for alt den er verd. Da kan vi kanskje lykkes i å utløse større bevilgninger, sier han. Han mener kulturdepartementet ganske klart har signalisert at det ikke kommer til å bli etablert nye operaer i Norge. Tvert i mot, signalet går entydig på at man må bygge på det som allerede er på det enkelte sted. - Dette er grunnen til at vi har jobbet svært iherdig for å få Opera Sør-modellen på plass. Opera Sør vil nå måtte bli styrket fra sentralt hold, samtidig må KSO og Agder Teater styrkes. Agder Teater er i dag det minste av regionteatrene. Med Opera Sør kan vi få en ekstra vekst. Den første produksjonen, Hans og Grete som vi skal gjøre til høsten, vil i hovedsak bli finansiert fra DNO. Men våre verksteder og systuer vil få trøkket i prøveperioden som i hovedsak blir her nede. Det er derfor vi snakker om en vinn-vinn-situasjon. Når vi kommer til Bjørn Kruse/Paal-Helge Haugens Den grøne riddaren, vil teatret her og KSO få all jobbingen fra bunnen av. Hva DNO går inn med i dette tilfellet er ikke avklart. Det ligger i avtalen at vi skal kjøre fra prosjekt til prosjekt. Men for publikum betyr dette at vi nå får minst én egen operaproduksjon per halvår, mens det før har vært én per halvannet eller to år. Da regner jeg ikke inn de rene gjestespillene som vi også har hatt, forklarer Grimstad. Han mener Bergen og Trondheim kan komme til å få andre løsninger enn Opera Sør har valgt, at de ikke nødvendigvis vil knytte seg til DNO. - For oss er det viktig at DNO er det selvsagte kompetansesenter på opera her i landet, og derfor er vi glade for det tette samarbeidet i fremtiden, sier daglig leder i Opera Sør, Gunnar Grimstad.