Har du sett Star Wars-filmene, har du sannsynligvis fått med deg følgende: Velger du den mørke siden av Kraften er det bare angst, gru og lidelse som venter på deg. Og i og med at spillet fra den tredje filmen i serien dreier seg om nettopp Anakin Skywalkers triste endelikt som offer for mørket og grådigheten, er det kanskje på sin plass at spilleren får lide litt også. For det er nemlig stort sett det du gjør her.

Det er unektelig litt kult å kunne dælje løs på hundrevis av kamproboter med lyssverd. Og en stund er dette nok for å ha det moro. Trykk på firkant, og delene fyker. Men etter hvert som det kommer flere skurker på skjermen, er det et eller annet som ikke stemmer. Kontrollen av de to jediene er langt fra prima, og det virker ikke som om det gjør store forskjellen om du prøver å få til fancy kombinasjonsangrep, eller om du bare dæljer løs på knappene.

Og hva er greia med ugjennomtrengelige kraftfelter, egentlig? Hvorfor skal noen absolutt lage kraftfelter mellom alle rom? Kanskje en god, om enn litt paranoid, tanke hvis feltene virkelig fungerte, men her er det bare å dra lyssverdet gjennom en ledning for å ta knekken på det, så hva er egentlig poenget? Faktisk er nesten alle de små gåtene du må løse på veien altfor lette.

Til å være jedier er disse gutta dessuten overraskende dårlige til å hoppe. Hvis det er en kasse det ikke er meningen du skal hoppe opp på, kan du bare glemme å komme opp. Og hvis det er et sted det ikke er meningen du skal løpe, kan du bare glemme å komme deg i denne retningen. Er det derimot en blinkende blå runding på bakken, kan du hoppe opp til 50 meter. Dette fungerte supert i «Lego Star Wars: The Video Game», men i et spill som tar seg selv så høytidelig som Revenge of the Sith, blir det bare dumt.

Du kan helbrede deg selv ved hjelp av Kraften, men dette virker ganske dumt når du til og med midt i kamper med de verste bossene kan løpe til kanten av rommet og fikse skadene. Skurken venter lenge nok med å angripe til at du får lappet på de fleste av sårene.

Animasjonene er helt OK, og lyssverdteknikkene er det ikke noe å si på, når de fungerer. Problemet er at det rett og slett ikke føles som om det er du som utfører det som skjer på skjermen. Du blir dessuten fort uhorvelig lei av å høre Anakins sarkastiske «Another piece of scrap metal...» nesten hver gang han tar knekken på en robot.

Har du ligget 45 dager i kø utenfor Collosseum kino for å få deg en billett til den nye filmen, kommer du sikkert til å digge dette. Men er du ute etter et bra actionspill, vent heller på God of War, som kommer om noen uker.

TORE SAND

Star Wars Episode III: Revenge of the Sith

Lucasarts

Sjanger: Lyssverd-action

Alder: 12+

Plattformer: Playstation 2 og Xbox