KRISTIANSAND: Som festival— og bookingsjef for Quartfestivalen, har han gjennom 15 år sett utviklingen i musikkbransjen fra innsiden. Nå opplever han et av sine mest utfordrende år i bransjen, og han sier rett ut til alle festivalgjengere som hyler etter de aller største artistene:

— Glem det! I fremtiden vil vi som driver festival i Norge måtte fokusere på å gi publikum en totalopplevelse. Vi må sørge for bredde, mangfold og gode opplevelser. De største artistene velger andre arenaer, sier Toffen Gunnufsen.

Det er flere faktorer som gjør at festivalnestoren kommer med denne spådommen. Den viktigste handler naturligvis om penger. Og han har et brennhett eksempel til alle de som ennå ikke har skjønt hvor tøft markedet er blitt.

— Hvis jeg skulle booket Red Hot Chili Peppers til Hovefestivalen i år ville trolig det kostet meg rundt 10 millioner kroner. Skjønner du? Da bruker du nesten hele bookingbudsjettet på én eneste konsert, sier Toffen.

— Det er selvfølgelig fristende å hoppe på den karusellen, men det vil være ren galskap.

Arenakonserter

I fremtiden er han overbevist om at de aller største artistene - de som publikum bønnfaller om å få på festivalene - vil gjøre konsertene sine på norske fotballarenaer.

— De største bandene, som tidligere baserte seg på festivaljobber, ser nå et nytt marked der de virkelig kan profittmaksimere. Regnestykket er enkelt, selv for en som bare har framhaldskole. Hvis du ganger 30.000 publikummere med en billettpris på 500 så skjønner du hvorfor bandene ikke vil prioriterer festivaler i fremtiden, Gunnfusen.

I denne kampen vil festivalene stå igjen som tapere.

— Quart, Hove, Øya og Bukta blir bittesmå festivaler i et bittelite land. Det er profitten som råder, og artistene er ikke dumme, forklarer Toffen.

På Hovefestivalen vil han bygge stein for stein, og dermed forme en profil som samsvarer med de mulighetene markedet tilbyr.

— Vi som festivalarrangører må tenke nytt og få folk til å forstå at de største artistene bidrar til å undergrave det en festival egentlig handler om. Så får heller andre aktører i markedet ta seg av de store enkeltkonsertene, sier Gunnufsen.

Bare én gang tidligere i bookingkarrieren har han opplevd et mer utfordrende år enn det han nå står midt oppi.

— I år er det veldig utfordrende, men i 2003 var det mye, mye verre. Da var det faktisk så krise at vi vurderte å flytte hele Quartfestivalen én uke. Den vinteren sov jeg nesten ikke om natta, sier Toffen.

Dyrt tomrom

I år er utfordringen at de fleste storkanonene ikke skal ut på veien. Mens de få som er ledige på markedet krever honorarer på størrelse med en solid lottogevinst.

— Når de største bandene ikke er tilgjengelige, etterlater de seg et tomrom. Dette tomrommet vet de nest største artistene å ta seg godt betalt for å fylle, sier Gunnfusen.

— Klarer du å skaffe gode headlinere til debuten på Hove?

— Jeg har en veldig god følelse, ja, sier Toffen.

— Blir dere bedre enn Quart?

— Jeg vil ikke si bedre, da må man først definere hva som er bra. Men vi vil helt sikkert ha en annen profil enn Quart, sier han.

— Synes du synd på din etterfølger i Quart, som nå debuterer som bookingsjef i et så vanskelig marked?

— Nei, jeg synes ikke synd på noen, men han har en spennende jobb, og Quart har et utrolig sterkt merkenavn. Dessuten vil jeg ikke fremstå som selvgod, jobben er like tøff for oss, og personlig kommer jeg ikke til å slappe helt av før siste band går av scenen på Hove, sier Toffen Gunnufsen.